Jag är lite nyfiken på hur ni tänker kring att ha en stor del av sitt pensionssparande i AP7 Såfa i dagsläget (aka soffliggarfonden) som Jan Bolmeson själv förespråkar som den bästa fonden ur ett riskhanteringsperspektiv.
Anledningen till att jag ställer frågan är för att en stor del av denna fonds innehav (precis som de flesta andra globalfonders) består av en väldigt stor andel amerikanska bolag (över 50 procent av aktieportföljen) som köps och säljs i amerikanska dollar. AP7 har under de senaste åren genererat en fantastisk avkastning, delvis tack vare att den svenska kronan har försvagats gentemot den amerikanska dollarn och jag är personligen tveksam till att den här utvecklingen kommer att fortsätta. Skulle vi komma tillbaka till någon form av historiskt normalläge igen inom säg en tioårsperiod (som är det relevanta för mitt pensionsuttag) där en dollar kommer att kosta runt 8 kr istället för ca 11 kr som det har gjort den senaste tiden så kommer en portfölj med en stor andel amerikanska bolag sannolikt att få svårt att överprestera gentemot en portfölj bestående av svenska bolag.
Min fråga är alltså vad ni anser gällande detta, är den svaga svenska valutan gentemot dollarn något som ni beaktar när ni väljer fonder för er tjänstepension i dagsläget?
AP7-såfa är endast möjligt att ha inom PPM.
För att vara övertydlig med tanke på rubriken till denna tråd, det går inte att tjänstepensionsspara i AP7-såfa.
Jag resonerar så att om man vill valutaspekulera kan det göras någon annanstans än i premiepensionen så att man slipper byta bort AP7 Såfa.
AP7 Såfa (och underliggande AP7 Aktiefond) är en jättefin produkt som det inte finns behov av att byta ut, tycker jag.
Det är i så fall om man skulle vilja behålla en större andel av AP7 Aktiefond efter att AP7 Såfa börjar växla över till räntor vid 55 år.
Den är billig (0,07% avgift eller lägre), extremt diversifierad i ca 3000 olika värdepapper och använder hävstång.
Vill du spekulativt övervikta Sverige och SEK kan du väl göra det på ISK eller i tjänstepensionen istället eftersom AP7 Såfa inte finns valbar där?
Det finns redan ett antal trådar som diskuterar den frågan generellt.
Ser ingen anledning att byta ut AP7-såfa i ppm eller andra globalfonder i andra sparformer. Valutor kommer förutsätta röra sig upp och ner oavsett och känns svårt att sätta regler för sig när när man ska lvervikta/undervikta olika marknader samt när man ska återgå till normal fördelning.