Hej! Står mellan två val. Yrkesvägledare och trafiklärare. Finns det någon här som jobbat/jobbar som något utav det hade jag uppskattat om du gav din syn på yrket. Som trafiklärare ser jag fler möjligheter att utvecklas än yrkesvägledare, t.ex med eget företag eller youtube kanal (då jag har ett stort intresse för filmskapande).
Är förövrigt 23 år gammal, sparat mycket i fonder och aktier så känner mig ganska stabil ekonomiskt. Har inga större problem med att ta CSN på 3 års tid.
Yrkesvägledare är 3 år och trafiklärare 1 år. Har inte lyckats få fram vad en trafiklärare tjänar i snitt, enligt ratsit 39 000 i månaden i snitt. (men varierar nog kraftigt beroende på erfarenhet osv). Som studievägledare är den genomsnittliga lönen väldigt lik.
Tror trafiklärare kan vara väldigt roligt. Yrkesvägledare känns väldigt givande att vägleda elever till yrken. Har någon annan nån inblick får man gärna kommentera sina tankar.
Jag skulle rekommendera SYV alla gånger av de två. Det är dock två väldigt olika yrken som inte egentligen är logiska att välja mellan.
Som SYV jobbar du i en akademisk miljö med högutbildade kollegor. Du jobbar dock samtidigt i ett system som inte alltid är så flexibelt. Jag skulle rekommendera att jobba i något område där det finns olika arbetsgivare att välja mellan, alltså en storstad eller större ort med mindre kommuner runt. Det underlättar för att kunna göra karriär. Många mindre kommuner, utanför storstadsområdena, är mer ”stofilaktiga”. Det blir lätt så när många jobbar länge på samma plats.
Som trafiklärare har du större möjligheter att starta eget och bli ägare snarare än att köra runt i bil. Det är väl ok i sig men en extremt annorlunda miljö än den mer akademiska inom skolans värld.
Är inte trafiklärare men har en i min nära omgivning. Lönen är kass. Han driver eget sedan många år men har aldrig kunnat ta högre lön än sina anställda, aldrig kunnat ta utdelning. Svårt att hitta anställda eftersom de får sämre lön än på simpla jobb utan utbildning. Ska nu lägga ner och jobba inom något annat.
Edit
Ska tillägga att hans skola varit mycket populär och att de haft mer att göra än de hunnit med. Han har dessutom haft högre priset än andra.
Kolla upp medellöner först så att du inte blir besviken:
Ett tips är att försöka ringa till trafikskolor och fråga lite om jobbet som trafiklärare. Googla upp någon (t ex Linkedin) och fråga om du får bjuda på en fika eller lunch och att du vill fråga om hur det fungerar att jobba som trafiklärare. Samma fungerar förstås att göra med en SYV. Kolla deras lön på Ratsit innan också.
Jag är utbildad SYV men om jag skulle börja om hade jag läst till socionom. SYV är en ganska smal och specifik utbildning. Som socionom har du större möjlighet till rörlighet på arbetsmarknaden.
Hade aldrig valt trafiklärare sett till hur samhället och mer specifikt bilbranschen utvecklas.
Bilmarknaden går mot en fullständig automatisering.
Automatiska körkort kräver i snitt betydligt färre lektioner än manuella vilket innebär att efterfrågan på körskoletimmar kommer att sjunka.
Blickar vi 25-30 år framåt i tiden kan vi räkna med att majoriteten, om inte alla fordon är autonoma vilket gör trafiklärar-yrket helt redundant.
Då gäller det att du tjänat stora pengar dessförinnan om du inte vill behöva omskola dig i mitten av 50-årsåldern.
Yrkesvägledarspåret känns mer relevant, särskilt med de stora förändringar som AI på sikt kommer innebära.
Tror att en stor del av alla studenter och arbetssökanden kommer behöva extra hjälp med att navigera i en osäker miljö.
Gå på YV, och om du brinner för video så gör en bra karriärsrådgivningskanal istället, utveckla en egen tjänst etc.
Finns fler gap att täcka där än inom bilkörningssegmentet som är övermättat av content.