Har för inte så länge sedan blivit lokförare och hamnat på en bra bruttolön på strax över 50tkr efter diverse tillägg, har fått en riktigt bra lön med den korta utbildningen på knappt ett år. Men som man är så blickar jag ständigt framåt då jag gärna vill skapa större möjligheter för mig själv och öka mitt potentiella sparande.
Lite bakgrund till mig är att jag hoppade av skolan i väldigt tidigt skede och gick aldrig gymnasiet. Detta ledde till att jag fick en väldigt sen start på mitt arbetsliv då jag läste hela min gymnasieexamen på komvux samtidigt som jag deltidsarbetade på diverse jobb med minimilöner. Jag har alltid gillat privatekonomi och företagande vilket gjorde att jag gärna ville studera redovisning på universitet. Det hade dock varit en lång resa dit insåg jag, vilket gjorde att jag valde lokförare istället. Jag har även varit intresserad av att läsa någon ingenjörsinriktning men har haft otillräckliga betyg från tiden då jag avslutade mina studier. Ska tilläggas att jag är i tjugoårsåldern fortfarande.
Som ni märker så är det mycket som intresserar mig, och tack vare lokförarutbildningen så har jag ändå lyckats rivstarta mitt sparande. Det som skaver är att jag känner mig osäker på hur jag ska utvecklas både lönemässigt samt kunskapsmässigt. Eftersom lokförare har tarifflön så finns det väldigt liten möjlighet till löneutveckling.
Hur har ni på Rikatillsammans forumet resonerat under era liv, hur har tankarna gått när ni helt har bytt spår i livet - har ni några unika erfarenheter att dela med er? Jag är nyfiken på era ekonomiska resor och vad man kan åstadkomma. Hur hade ni resonerat utifrån mina förutsättningar?
Grattis till bra lön! När jag haft perioder av tristess på jobbet har jag övervägt just lokförarjobbet. Att slippa en massa idioter och ha ett tydligt schema och att få vara ifred med de egna tankarna lockade.
Om jag var du hade jag rattat tåg ett tag, använt dötid till att fundera vad jag ville i livet i övrigt och sedan ta det därifrån. Det finns så många olika vägar att välja och långt ifrån alla handlar om jobbet.
Grattis! Lokförare var ett tag mitt drömyrke och fortfarande är faktiskt. Tycker det verkar fantastiskt att köra genom olika landskap och se naturen skifta i färg i soluppgång och solnedgång.
Gratulerar till ett finfint yrke. Det är bra betalt, men man får också stå ut med ganska mycket skit, kanske framförallt om man, som jag, kör pendeltåg i storstaden. Folk i spår, folk som saboterar dörrar och annat, samt en intensiv trafik. Och i den upphandlade trafiken så ska det hela tiden snålas på personalen osv. Men trots det ett fantastiskt jobb säger jag efter dryga 10 års erfarenhet. Numera som instruktör/lärare men jobbar även med trafiksäkerhetsfrågor.
Tack🌻för ditt viktiga arbete från en daglig pendeltågspendlare. Pendeltågen i Stockholm får oförskämt mycket skit tycker jag. Tycker nog att tidtabellerna hålls bra.
Man kommer tyvärr inte ifrån de där ordvitsarna i detta yrke, de används väldigt frikostigt.
Ja jobbet är väldigt avslappnande och det är väldigt skönt att ha friheten att arbeta självständigt. Arbetet trivs jag med men vill gärna vidga vyerna till andra yrken eller eget företagande. Inte främst för att tjäna mer pengar men det hade varit en schysst bonus.
Tack så mycket! Jag märker att många fler har fått upp ögonen för yrket på senaste tiden, fler och fler som söker samt mer reklam som görs. Tror folk letar tillbaka till de trygga och jordnära arbetsuppgifterna som är något mindre komplicerade. Var en ren slump att jag sökte in medans många av mina kollegor har haft det som sitt drömyrke hela livet
Absolut, så är det. Som du säger, speciellt i pendeltågstrafiken så är det högt tempo med mycket stressmoment som är unika för lokförare där. Resenärer med sina förväntningar och en trafik som ibland bara inte går ihop. Själv trivs jag väldigt bra i den intensiva trafiken hittills men man har ändå inte varit med om de där riktigt jobbiga dagarna ännu. Har också blickat mot instruktörsrollen och det verkar vara en väldigt givande roll.
Tack så hjärtligt. Vi gör vårt bästa med de förutsättningar vi har. Sen jobbas det för fullt på att få igenom ändringar för att göra trafiken bättre. Ibland undrar man varför inte våran tågtrafik kan flyta på lika bra som i andra delar av världen. Sen kommer man alltid ihåg när en försening påverkar en själv och man kommer inte ihåg de gångerna allting flöt på som det skulle. Det minns jag själv från när jag reste till diverse skola och jobb.
Lönen skulle nog närmare halveras gissar jag på. Och jag själv skulle nog hellre köra lok än att sitta på en trist trafikledarcentral. Har sett båda (inte arbetat, men kommit i kontakt med båda yrkena)
Har en bekant som sadlade om till lokförare. Hon trivs väldigt bra med det. @Jbl att lönen skulle halveras till 25K som TL jämfört med lokförare stämmer inte alls. Det skulle göra att man hamnar under medianlönen. En TL tjänar drygt 5-10K lägre än en lokförare sist jag kollade.
Som flera andra skriver så är deras lön avsevärt lägre, de lönelyften det finns att få är roller som instruktör eller gruppchef. Den ökning landar dock maximalt på 4-5tkr vilket inte känns helt värt det med tanke på att man får köra betydligt mindre tåg. Ofta leder det även till ökade arbetstider i jämförelse med en lokförare som istället hamnar i en bra schemagrupp (snitt arbetstider på 31-32h/vecka, mot gruppchef/instruktörers 40h+/vecka)
Att vara lokförare är en oerhörd frihet, men det kommer stunder i livet där du vill ha flexibiliteten att sköta arbetet på distans. Har tidigare haft ett yrke som kräver både att man är i tid och på plats. Obekväma arbetstider mm. Eloge till alla som vill köra tåg och då är det bara rimligt att man får bra betalt.
Grattis till det nya jobbet!
Med lite erfarenhet och nätverkande så kanske du kan hjälpa till att utbilda nya lokförare? Vad är lönerna där?
Jag vet att några lokförare och bussförare har youtubekanaler om sina jobb. Det kan kanske vara en sidoinkomst som öppnar upp till nya möjligheter och samarbeten?
Beror på företag, det är möjligt att få en löneökning på ett par tusen kronor men om man utbildar i klassrum arbetar man betydligt mer i faktiska timmar. Tycker själv det borde värderas högre men så ser det ut.
Har kikat lite på det men det finns mycket restriktioner kring vad man får filma/dokumentera. På mitt företag så har det varit ett par personer som faktiskt har fått sparken på grund av att de har lagt upp hytt vyer och liknande på nätet. Det finns annat innehåll man säkert skulle kunna och få producera.
När jag var arbetslös för ungefär 20 år sedan hade jag funderingar på att utbilda mig till lokförare. Jag tror att det som gjorde att jag valde bort det var att det under den perioden pratades en del om självmord och att “alla” lokförare någon gång fick uppleva det och det avskräckte mig.
Nu när jag är för gammal kan jag ångra det. Jag hade tjänat mer och kunnat vara ledig när jag är ledig på ett annat sätt än vad jag kan nu. Flexibla arbetstider skulle också passa mig.
Ja den statistiken har nog inte blivit markant bättre sen dess, man snittar ofta på några personpåkörningar under ett helt yrkesliv. Sen kan man ha mer otur än andra också. Själv vet jag inte helt hur jag hade reagerat och det får man nog leva med att man inte gör förens det väl sker. Lokförare har genom urvalsprocessen valts för sin stresstålighet, ansvarstagande och analytiska personlighet. Flera av dessa förmågor är användbara om det värsta skulle inträffa. Dels för att hantera själva incidenten och att i efterhand bearbeta det man har varit med om. Dock finns det aldrig en mall för hur en person reagerar när det kommer till extremer och vissa slutar helt att arbeta inom yrket medans andra tuffar på.
För 10 år sedan sa man att busschaufför, lokförare och lastbilschaufför inte kommer finnas kvar som yrke om tio år. Det sa man för tjugo år sedan också, och det kommer vi nog säja om tio år med.