Hej tänkte att jag skulle bidra med mitt första inlägg till forumet.
På sistone när jag har läst forumet så tycker jag att det är många som skulle vilja veta fler konkreta sätt att höja sin lön ordentligt. Så jag kommer utgå ifrån mig själv som jobbar inom tillverkningsindustrin och varför jag skriver “enkelt” i titlen är för att när jag var yngre så var jag grovt dataspelberoende så jag har inte ens avslutad grundskola. Så om jag kan göra det med endast ett truckkort så kan nog vem som helst göra det som är sugen på en hög lön.
Många har nog hört talas om househacking eller jobbhacking. Detta jag pysslar med kallar jag skifthacking och det har hjälpt mig spara ihop en mindre förmögenhet tidigt i livet. Trots att jag inte har någon utbildning.
Hur man kan lägga upp det.
7/7 Skift 134 timmar
32 timmar extra via bemaningsföretag (ofta väldigt vältbetalt faktiskt ifrån min erfarenhet)
totalt 166 timmar i månaden
För att förklara detta i text så jobbar jag 7 dagar sen är jag ledig 7 dagar. Fredag till torsdag. Sen efter man har vilat upp sig fredag lördag och söndag så jobbar jag två pass extra på min lediga vecka och sedan är ledig 2 dagar till för att vila upp mig igen inför för min 7 dagars vecka. Så sammanfattningen blir att efter komp och eftersom man är ledig på röda dagar helger så jobbar man nästan exakt lika många timmar som en person som jobbar dagtid 40 timmars veckor inom industrin fast istället för att ha cirka 20 000 netto så får man 32 000 netto. Enda skillnaden är att jag förskjuter en liten del av min ledighet till veckorna istället.
Detta är dessutom extremt simpelt om man kan tänka sig jobba ständig helg. Då skulle man till och med jobba färre timmar i veckan än vad en dagtidstjänst innebär men jag gillar att jobba så här för då är jag ledig två helger i månaden iallfall med min sambo. Sen i september så kommer jag börja ha jour som deltidsbrandman och då kan jag dra ner på övertiden till 1-2 pass i månaden om ens några alls. Eller så kan man jobba mycket under vintern för att sedan ta tjänstledigt en längre tid under sommaren.
Jag säger inte att detta är till för alla men för dom som kanske inte är så sugen på högskola men ändå vill ha en bra lön. Det är också extremt lönsamt att göra tidigt i livet. Jag började med liknade grejer när jag var 19. Nu är jag 26 och min sambo är 32 och nu har vi villa med 55% belåning (småstad) , bergvärme, fast elavtal, solceller på g och kan slänga in 25-30 tusen i fonder ganska enkelt varje månad trots att vi har två bilar och bokar resor till värmen. Så vill man ha en kanonstart till livet eller pengar till Lägenhet/hus/plugg så kan detta vara ett alternativ i kanske 1-2 år.
Så att få den där lönen på 45 000 i månaden behöver inte vara så svårt. Det måste inte var genom en tung utbildning eller ett eget företag. Det kan räcka med att flytta om lite timmar i veckan så kan man få den lönen eftersom inom industrin och vården har vi ganska bra löner. Kanske inte grundlöner men mycket ob tillägg.
Vill bara tillägga att jag är glad att jag hittade rikatillsammans! Då jag bor i en mindre industristad så finns det inte så har jag inte hittat så många att prata ekonomi med. Så det är riktigt kul att läsa i forumet och lyssna på podden.
Det är ju kanon att du lyckats, grattis till det.
Men för de flesta som saknar ens gymnasieutbildning så växer inte sådana anställningar på träd, där man kan välja och vraka hur man ska lägga sina tider. Ambitionen att bara jobba lite mer kan vara svår att realisera.
Å andra sidan är det helt klart så att du tjänat mycket på att börja med detta tidigt i livet. Gött!
Jag kan ju bara utgå efter mig själv och jobbmarknaden som finns i min omgivning och här finns det ganska många sådan jobb söka.
Men det var mer att jag ville poängtera att med nästan exakt samma timmar och arbetsinsats som en person som jobbar 40 timmar i veckan. Så kan man få extremt mycket mer betalt för ganska okvalificerade jobb. Utan knappt något ansvar alls.
Det är ju ett grymt bra hack för den som både får jobbet och dessutom kan välja passande skiftgång och extrapass.
Men i det långa loppet brukar inte ”okvalificerade jobb utan ansvar” vara nyckeln till en behaglig eller lukrativ karriär. Snarare ett recept på utslitna knän eller mental tristess.
Det är dock perfekt för den som klarar av det.
Klart det finns jobb om man är beredd att kavla upp ärmarna och dessutom flytta. Men om man är fullständigt okvalificerad så finns det också extremt gott om konkurrens, det var mer min poäng.
Ja precis.
Jag tycker endast detta är en bra grej att göra under en kortare period. Jag har nu läst in mina betyg och söker utbildning.
Men som om vi tar en av våra nyanställda på jobbet. Han är 18 år och tar examen i sommar. Hur många 18 åringar kan börja sina liv med så hög lön ? Istället för att ta det där jobbet på Ica som kan vara ett väldigt bra första jobb men vill man maxa det så ska man titta efter dom udda skiften.
Bara för en kort period. En supercharge till livet.
Helt rätt.
Jag själv drog upp till nordnorge några månader och rensade fisk. Hårt slit, långa pass, svinbra betalt. Och en bra påminnelse att det var läge att skaffa en utbildning
Väldigt smart gjort. Har lite vänner som tänker lite likadant.
Jag själv jobbar inom oljeindustrin i Norge. Jobbar när jag vill o kan pressa upp lönen rejält när man vill genom täta turer.
2 veckors arbete vanligtvis… Utbetalt mellan 40-50 tusen efter skatt per tur. Oftast mer på grund av övertid.
2 veckor helt utan utgifter då boende o mat är gratis.
Sen jobbar jag på timma hemma i Sverige när tid och ust finns. Sverige lönen brukar vara till att betala räkningar med.
Jag har faktiskt en kamrat som blrjade på liknande sätt. Nu är pensionsåldern nära, och han funderar på hur han bäst säljer sitt företag som är värt flera miljarder… allt byggt genom hårt arbete och entreprenörsanda, och över tiden utvecklade specialkompetenser.
Jag känner mig inte riktigt bekväm att säga en exakt siffra. Men jag har kört ganska hårt dom senaste 7 åren. Bodde inneboende hos en kompis för 2500 i månaden i två år och jobbade nattskift samtidigt. Sen tjänade jag ganska mycket pengar på datorspel när jag var yngre. Spelade på andras konton mot betalning via hemsidor som förmedlade konton. Jag minns att jag brukade få ungefär 8-12 dollar per vinst och varje vinst tog mellan 15 till 60 minuter. Har nästan läst in hela gymnasiet också under pandemin eftersom dom tog bort fribeloppet. Så det gjorde en hel del att ha csn + lön i nästan två år. Känns riktigt skönt att ha fått den biten gjort också. Så man kan söka sig till något man tycker om.
Men i år har jag typ bränt 200 000 på kablar ifrån kjell och Co efter jag och tjejen köpte huset @janbolmeson
Beror på hur man definierar “fullständigt okvalificerad” och ”okvalificerade jobb utan ansvar”. Ambition, ansvarstagande, drivkraft, möjligheter och grundförutsättningar mm. i kombination med de mål man har med livet är ett annat sätt att definiera “kvalificerad”.
Tur för alla med höga studier t.ex på ålderns höst att det finns människor som nöjer sig med att ta det du kallar okvalificerade jobb…
Lokförare, ett års utbildning, “dåliga” arbetider, ett år utbildning… Tre år lönestege. Ca 45000/månaden på golvet. Dom får väll ut ca 120-130 timmar ur oss.
Vad jag såg blev TS “ganska okvalificerade jobb” översatt till “fullständigt okvalificerad” och “Utan knappt något ansvar alls” till “okvalificerade jobb utan ansvar”…
Men det är sent och jag är ganska trött efter dagens arbete.
Hört detta men låter för bra för att vara sant, tänker att det måste finnas nån hake - svårt komma in på utb eller inte jobb för alla som går klart. Eller kanske något helt annat, typ “man måste göra mer än att köra tågen”.
Tacka vet jag IT, inträdesbarriär typ 0, höga löner, och man får sitta bekvämt framför en dator hela dagarna, med raster när man vill, “måste hämta på dagis så missar möte X”
Är taggad på just oljerigg i Norge själv, du som har erfarenhet i området, var söker man dessa jobben och vad för positioner är mest populära? Om man bara vill ta fagbrevet kan man få något snabbt jobb då Eller måste du ha någon fördjupning? Vad skulle du rekomendera? Har egentligen bara erfarenhet inom IT vilket jag inte är särskilt intresserad av att forsätta med.