Ni lastbilschaufförer

Där jag jobbar är det nästintill omöjligt att gå ner i arbetstid, men lite längre fram är jag intresserad av att jobba ca 2 dagar/vecka ± 1 dag. Men då måste jag alltså säga upp mig och hitta något annat. Barista FIRE.

Jag funderade då på att ev ta C-kort (inte CE) då jag fått för mig att denna typ av deltidsjobbande är mer möjligt i den branschen.

• finns det mycket sådana jobb eller är ni tillsvidareanställda?
  • ni som kör lastbil, vad är det bästa och sämsta med jobbet?
2 gillningar

Budbil kanske kan va nåt då? B-kort och har för mig man inte behöver ykb.

1 gillning

Fodoora eller liknande?

Ja YKB ink c-kort verkar gå på mellan 30-60k beroende på upplägg, antal körlektioner mm.

Jag har kört budbil (B-kort) tidigare men det lockar inte riktigt. Tänkte också att lönen kan va lite mer vuxen på lastbilssidan.

Hade varit kul att göra lite pros & cons från lastbilschaufförerna…

Nu kör jag inte lastbil, men har en barndomsvän som gjorde det en längre tid.
Han slutade eftersom:
1- det sliter enormt på kroppen att sitta still på det viset. Inte alls jämförbart med ett kontorsjobb, man sitter verkligen helt still i långa perioder. Jag hade inte pallat ens ett par dagar/v
2- bäst betalt på långa konstiga körningar med knepiga villkor, sova borta i en hytt på en parkering med massa andra chaffisar. Överlag inga vidare villkor.
3- det blir tradigt att köra bil…

Nja. Sliter enormt på kroppen skulle jag inte påstå. Beror nog mer på hur kroppen är på olika människor. Men visst inga jobb där man sitter still jämt är ju bra.

En del missuppfattningar här tycker jag som själv kört lastbil

1 -Det finns så många olika chaufförsjobb. Jag har bara kört livsmedel till butiker. Visst kan det vara längre körningar men man lastar och lossar också så det blir allt till att röra på sig. Jag var stark då när jag jobbade med det. Nu när jag kör tåg är man mer fysikt inaktiv och jag känner mig helt svag.

2 -Helt ok betalning om man söker sig till ett seriöst företag som betalar lön enligt avtal utan att trixa. Och i den typen av trafik jag kört har jag aldrig sovit i bilen mer än någon power nap.

3 -Nej. Det är jätteroligt!

2 gillningar

Det svåraste är väl att lära sig jobbet förutom körkortet. Det är ju mycket svårare att backa in släpet bakom någon Ica-butik med en massa bilar parkerade hur som helst än att backa mellan konor på en körplan till exempel. Det är mycket trix i samband med lastning och lossning som man måste komma på också. Men det går kanske att få sommarjobb på något större företag som Postnord eller Dagab. Om dom är desperata inför semestrarna kan dom nog ta in personer utan särskilt mycket erfarenhet. Så gjorde jag när jag var ung.
Många företag har behov av extrachaufförer och det går ju också att ha en egen firma och fakturera. Det bästa är att hitta en typ av körningar som man blir bra på för som åkare vill man inte ha in någon klåpare som bara kör sönder. Då kör man hellre själv och skiter i semester.
Man kan också behöva truckkort, kranförarbevis och andra kurser också.

Stillasittande är den nya rökningen…

Jag arbetar som lastbilschaufför och har lite koll på den delen av branschen jag är i. Det finns massor med olika sorters chaufförsjobb och många innebär en massa arbete utanför hytten och det är det enda lastbilsjobb jag kan tänka mig. Att sitta med långkörningar vore värre än ett kontorsjobb i mitt tycke. På grund av konkurrensen, upphandlingar, effektiviseringar o.s.v. är många arbetsgivare mer eller mindre oseriösa enligt min erfarenhet och allt är mycket tidsoptimerat. Det gäller att som chaufför stå på sig och inte köra om fordonet inte är trafiklagligt även om det innebär verkstadsbesök, förskjuten arbetstid och att man blir en felande länk i logistikkedjan.

På grund av eller tack vare yrkets natur innebär detta strul att arbetsgivare gärna vill ha möjligheten att ta in extrafolk som bara jobbar på timme eller fakturerar från egen firma. Det är nog väldigt svårt att hitta någon som vill anställa halvtid på schema om man inte hittar någon som vill göra detsamma som man kan dela en heltidstjänst med. Det har jag en förhoppning att kunna göra i framtiden. Fast folk blir ju alltid sjuka eller vill vara lediga och det är svårt att hitta bra folk. De som inte har en fast anställning i denna bransch har det oftast för att de inte hinner med eller för att de kör sönder fordonet och inte för att de är barristafire.

Vad gäller utbildning så krävs förutom C-kort även YKB. Det tar en ungefär en månad och är inget som går att misslyckas med om man inte är helt dum i huvet. Kostar ca 30000. Körkortet kan vara mer strul med men det ingår (eller ska ingå) 10 timmars körning i YKBn. Dessa 10 timmar som inte ens var 10 timmar räckte för mig för att kunna köra upp men då hade jag erfarenhet av att köra lätt lastbil, kört andra stora fordon och varit med när andra kört lastbil väldigt mycket sen innan. Annars är lastbilslektioner en dyr historia. Teoridelen för C-kortet är inte heller den några problem om man återigen inte är helt bakom flötet och jag tror det är 80% som är samma som för B-kortet. Mycket för teoridelen för C-kortet kan man lära sig på YKBn. Så är man lite slundrig och gör jobbet kan man ta ett C-kort för drygt 30000. Släp har jag inte men jag förmodar att man behöver några lektioner för det men ska man pröjsa för det själv kan det vara en bra ide att arbeta ett tag utan släp för att få körvana.

Bästa med mitt jobb är friheten. Just i mitt specifika jobb har jag mycket frihet och mycket eget ansvar över hur arbetet läggs upp och hur jag ska köra. Det sämsta är arbetsgivaren som inte riktigt förstår de mjuka värdena vilket är vanligt och en av anledningarna till varför jag liksom du funderar på att gå ner i arbetstid. Samt att arbetsdagen kan bli förstörd av att fordonet strular eller att någon kollega blir sjuk så att man måste jobba mer eller att man får förskjuten arbetstid. Övertid måste man räkna med kan inträffa när man egentligen inte har tid men arbetet måste utföras ändå.

Stort tack för att du delar med dig!

När jag körde budbil tyckte jag långkörningarna var mer soft än att ha 30 stopp i centrala stan(=stressigt)…
Detta med att vara egenföretagare som chaufför ska jag fundera på också…

Gör klart villkoren ordentligt med kunden bara. Så det är klart vem som står för självrisker mm om olyckan skulle vara framme.