Kikade lite på Nätet på minilastare och fick idén att eventuellt skaffa en sån och göra diverse jobb med eller hyra ut. Kan detta bli en lönsam affär. Kanske lönsammare än att skaffa partytält/campingtält.Hade ni hellre sparat pengarna?
[Har kikat på denna] (Minilastare 1600kg Modell 816 -)har alltid velat köra en sån här. Tänkte eventuellt starta egen liten firma.
Låter som att du har väldigt lite, eller ingen, erfarenhet av att köra lastare? Isåfall hade jag nog inte lagt 200k på att köpa en ny maskin.
Har du idag några potentiella kunder eller samarbetspartners som behöver en lastare då och då? Eller hur har du tänkt få uppdrag?
Är det ett alternativ att hyra maskin? Kollade snabbt på blocket där det finns dygns- och helgpriser, ett späckat schema så går du ju lätt med vinst - och det finns säkert bättre alternativ än det första jag hittade.
Denna idén tror jag mer på än partytält. En lite smidig maskin kan uträtta mycket. Men det är mycket kringkostnader. Maskinen ska transporteras och jobb ska rulla in. Bäst vore kontrakt med någon eller några som bas. Fastighetsskötsel, snöröjning, städning mm och sen toppa upp med sidouppdrag.
Att hyra ut utan förare brukar slita något enormt på prylarna, speciellt om man hyr ut till privatpersoner. Dessutom är det många som fått erfara att man inte har något försäkringsskydd om hyrestagaren skiter i att lämna tillbaka maskinen.
Om du ska göra jobb är det rätt begränsat vad du kan göra med enbart en lastmaskin. Röja snö är en grej, men det är en prispressad bransch när bönderna gärna vill ha sysselsättning till sina maskiner även under vintern.
Har själv minigrävare, lastmaskin och traktor med tippvagn och med den kombinationen skulle det gå bra att göra jobb åt kunder om man ville, men med enbart lastmaskinen hade det inte funnits särskilt mycket jobb.
Har kört maskin i snart 40år , haft egna i perioder och varit anställd maskinförare också!
Är alltid kul med maskiner,men det är svårt få ekonomi i det hela!
Speciellt i dessa små “kina” maskiner, är otroligt dålig kvalité på grejerna,omöjligt med reservdelar över tid, dåligt med service ställen!
Ofta saknar dom euro6 motorer vilket gör det omöjligt få jobba åt någon !
Nej skaffa ett yrkesbevis för grävmaskin/hjullastare och börja köra åt någon ,dom skriker efter bra maskinförare !
Ska du ändå köpa en maskin så hoppa dom små kina maskinerna och gå på en volvo, cat, atlas, bobcat!
Vad har du för behörigheter och förarbevis?
Har du presumtiva kunder du kan kolla med redan innan inköpet av maskinen?
Hur ser kostnader för försäkring, service och reservdelar ut?
Var ska maskinen förvaras, har du gott om plats?
Jag har ingen erfarenhet alls av att köra lastare men ringde upp företaget som säljer minilastare och fick svaret att såna minilastare får man köra med vanligt B-körkort och det har jag haft i 25 år. Tänkte i framtiden kanske skaffa en för att antingen hyra ut eller annonsera egen firma.
Kanske kan hjälpa nån granne med grävjobb. Enligt Skatteverket får man ju bedriva näringsverksamhet privat och tjäna upp till 50 000 spänn utan att betala skatt.
Jag skulle starkt avråda ifrån detta, Jag är uppväxt på landet och varenda gubbe får någon gång den tanken och de flesta kör på.
Saken är den att för lite egna jobb hemma så kan det vara en perfekt maskin, mycket billigare än att ta in en grävare. Men det är för att när du gör jobbet själv tenderar du att värdera din tid till 0 SEK/h
När du ska jobba för andra behöver du ta höjd för en rad saker. en rimlig timpeng, vilket kanske är 250 sek/h sedan ska du ha bränsle och du ska betala av maskinen samt du ska ha ersättning för slitage med mera. Du kommer nog aldrig under 600 i timmen. Då är det även så att du gräver långsammare än alla andra för din maskin är mindre och du är inte erfaren.
Detta är något som i stort sett alla som köper en sådan i syfte att tjäna pengar på grannarna inser och tvingas sedan sälja till förlust.
Om du är seriös ska du köpa en stor maskin. Men då tar du en enorm risk. Du får en bättre riskjusterad avkastning på börsen.
Edit:
Sen finns ju även också argumentet “håll käft, jag vill ha en grävare”.
Vilket dom flesta män över 40 känner någon gång i livet. Skulle själv vilja ha en också. Men just nu får pengarna ligga på börsen och “tröka”
Tillslut har väl alla i närområdet slut på grävuppdrag? Man behöver nog täcka in ett större område om det ska finnas kundunderlag så att det räcker till?