Hejsan!
När jag läser i forumet och det kommer upp olika frågeställningar kring eget företag verkar majoriteten vara konsulter (som säljer tjänster) och då framför allt inom IT.
Jag undrar om det finns andra företagare på forumet, som INTE säljer tjänster?
Läser man på forumet får man (d.v.s. jag) lätt intrycket att eget företagande är lätt som en plätt och att det bara är att starta och börja tälja guld med smörkniv, eller hur uttrycket nu var. =)
Har själv haft företag många år i olika skepnader och omfattning. Har då sålt saker. Allt från Nintendo 8-bitars och Magic-kort till heminredning och kläder. Har alltså aldrig sålt tjänster och känner att jag saknar den vinkeln (att sälja produkter) på olika företagsfrågor som kommer upp.
Så, finns det några företagare i forumet som inte är konsulter och vad sysslar ni med?
Och för att gå emot mina egna personliga skrivregler i mail och inlägg så ställer jag ytterligare en fråga. =)
Ni som är företagare (även konsulter inräknade) vad hade ni behövt veta innan ni startade eget?
Här tänker jag mig saker som kanske, “Förstå bättre vilka kunder jag riktar in mig på” eller “Räknat mer noggrant på lönsamhet” eller “Insett tidigare att bokföring bara skapar ångest” o.s.v.
Det där med att vara naiv och tro att företagande är lätt som en plätt är nog en föreställning som sträcker sig långt utanför detta forumet. Inom tech-sektorn matas vi med success stories och hör hur bolag startas och säljs till fantasisummor. Man får en uppfattning om att vem som helst kan uppnå enorm framgång genom hårt arbete, beslutsamhet och uthållighet. “The American dream” fast inom entreprenörskap. Den där överväldigande majoriteten som misslyckas vars historier aldrig når våra öron är ingenting vi reflekterar över.
Jag är både konsult och inte konsult. Driver alltså två bolag varav den ena säljer tjänster och den andra en produkt, en mobil app.
En kollega sade en gång att ska man tjäna pengar i den här branschen (apputveckling) så ska man vara egenkonsult, inte ödsla tid på egna appar. Det tragiska i det är väl att han har rätt. …och inte så lite rätt heller. Enligt Gartner blir mindre än 0,01 procent av alla appar ekonomiskt framgångsrika. Hur mycket tid och pengar hade du investerat här med den vetskapen? Det är ungefär samma sannolikhet som att hitta en pärla när du öppnar ett ostron.
Inför min första bolagsstart hade jag en föreställning om att man behövde vara expert redan från början eller ta in någon som kunde driva bolag och kände till hur allt fungerade rent administrativt. Så var det naturligtvis inte och det önskar jag kanske att jag känt till. De flesta av oss är totala noviser i början, men det går bra ändå. Idag finns det också hjälpmedel som verksamt.se och bokföringsprogram som underlättar mycket genom några få knapptryck.
Jag har enskild firma sen mer än 30 år tillbaks å de är tjänst igentligen jag säljer… Mekanisk verkstad dvs tillverknings industrin… Lego tillverkning som de heter… Inga egna produkter utan man får beställningar på detaljer som ska tillverkan till olika företag…
Ja tanken har slagit mig att qlla verkar vara konsulter här, och det verkar ju vara en god ide, hög timpeng och lite utgifter jämfört med en själv
Är 30 år gammal, driver ett lantbruk (FA-Skattesedel, nötkreatur, höns, bi samt skogsbruk.) som går ±0 i princip. Mer livsstil än verksamhe, och har både för & nackdelar.
Har även ett AB (byggare, anläggare, grävmaskinist) som min lön kommer från där jag säljer mina timmar till större företag. (UE till PEAB, skanska, ncc etc)
Det jag mest funderar över är hur jag ska kunna komma från att byta tid mot pengar, eller iallafall att tjäna mer pengar.
Känns lite tungt nu med läget i sverige, har över vintern fått gå från jag+3 man med ca 50h/vecka till jag på 40h/v och min far på deltid.
Har även ett hus i närmsta by jag köpt, renoverat & hyr ut.
Funderat länge på att göra ett eget inlägg för att få lite input & nya sätt att se på min situation men det kommer väl, känns bara som här är så mycket sådana inlägg och det tröttnar väl folk på…
Ska bli kul å se om här är många som inte är konsulter!
Jag körde i början annat än tjänster, men för mig var nersidorna större än uppsidorna. Genom att sälja timmar så är ju intäkterna begränsade men jag tjänar helt OK även om det är mycket mindre än andra konsulter på forumet med 1000+ kr i timman. Jag gillar det jag gör och friheten.
Så länge jag kan sälja mig själv så kommer jag fortsätta att göra det. Att sälja produkter som jag har gjort tidigare är inte lönt med den prispress som finns.
Det man möjligtvis skulle kunna göra annorlunda är att sälja resultat i stället för timmar.
Att ta steget till att köra eget som konsult på heltid var ett enkelt beslut för mig. Kontoret lades ner och jag fick behålla kunden och på den vägen är det.
Jag är inne på mitt andra företag. Båda två har jag drivit vid sidan om ordinarie anställning / studier. Båda två har levererat digitala produkter/tjänster som huvudsyssla. Så det är en tjänst, men tjänsten är inte mig själv per timme som konsult utan mer i stil med att tillhandahålla en onlinetjänst/portal som kunder betalar för.
Insikt 1: Det är billigare att göra bokföringen själv (i kronor) men det är dyrare att göra bokföringen själv (i ångest). I takt med att ekonomin tillåtit har jag prioriterat att slippa ångest.
Insikt 2: Våga höj priserna. Hade samma priser i 5 år. Höjde priset, och kunderna var kvar.
Insikt 3: Jag är aldrig riktigt ledig. Det är bara jag som diver företaget. Går hemsidan ner är det jag som behöver fixa det. Ställer någon en fråga är det jag som behöver svara. Åker jag bort tar jag alltid med laptop. Det funkade bra första 10 åren, men jag börjar inse att jag inte varit riktigt ledig någon gång utan att ha haft företaget åtminstone i bakhuvudet. Fundera på om du är kompatibel med detta.
Insikt 4: Kanske låter tråkigt, men ha en plan/fundering kring exit. I mitt eget fall börjar jag efter ca 15 år tröttna på en av verksamheterna. Det drar in 6-siffrigt per år efter skatt men är tråkigt. Rent ekonomiskt så skulle bolaget värderas som väldigt lönsamt på pappret och motivera ett visst försäljningspris. Problemet är att driften är knuten till mig och min kunskap och har man inte den så skulle en eventuell köpare inte riktigt kunna driva det hela, och värdet (för någon annan) är således ganska lågt. Att bara lägga ner känns som waste. Att sälja till en konkurrent (som skulle kunna suga in användarna i sitt system och således slippa behöva min kunskap om hur mitt system fungerar) skulle fungera, men vill jag verkligen ge upp och låta min konkurrent vinna? Eller kan jag lära upp någon med mer energi till detta projekt som kan få ta över efter ett tag? Just nu vet jag inte och det drar lite energi. Hade jag funderat på detta tidigare hade jag byggt systemet annorlunda.
Jag har inget företag nu men tidigare drev jag ett åkeri. Visserligen säljer man tjänster då också men kanske av ett lite mer konkret slag än en management-konsult.
Lönsamheten är inte i närheten av vad som ofta nämns här på forumet. 0-5%, kanske uppåt 10% om det går riktigt bra. Priserna är vad dom är, går i princip inte att göra något åt. Jag körde för ICA och Coop och dom vet exakt vad dom ska betala. “Det finns alltid någon annan som vill köra.” Kanske lite grovt, ICA drev det lite långt för några år sedan när ett stort åkeri som körde via en speditör gick i konkurs. Det kändes som dom fick backa lite då och anlita transportörer med lite högre kvalitet. Men ändå prispressat.
Man får jobba med att ha koll på sin ekonomi. Många i branschen har inte det, att köra är roligare än att räkna (jag tycker om att räkna också). Ett par kollegor som utförde samma typ av uppdrag som jag lyckades inte få lönsamhet i sina företag. Dom köpte onödigt dyra lastbilar, köpte på sig gamla reservbilar som kunde vara bra att ha, förvisso billigt men drar mycket löpande kostnader och hade dålig koll på materielen vilket leder till dyra reparationer. Det gäller att ha koll på kostnaderna, pengarna rinner lätt iväg.
Bara en sak som att fundera på vilka hjul och däck man beställer på ett släp kan göra massor med pengar på ett år i livslängd och pris på däck och bränsleförbrukning.
Att ha koll på nybilspriser och inbytespriser. Inbytespriser på lastbilar är mycket mer kopplat till funktionen än på personbilar. Värdeminskningen är inte alls så hög direkt när man hämtat ut bilen. Ibland kan det löna sig att byta ut en relativt ny bil om man får bra betalt och slippa dyrt underhåll när garantin gått ut. Det gäller att ständigt bevaka priserna.
Jag lärde mig mycket om ekonomi under åren med åkeriet.
En insikt är att det går inte tjäna mycket pengar som anställd (som vanlig människa), man måste driva ett företag. Även om lönsamheten bara är kanske 5% så blir det mycket om man får upp omsättningen.
Säg att man som anställd tjänar 500.000 (400 000 netto) om året då kanske man lite förenklat går med säg 10% “vinst” (40 000) efter att alla kostnader är betalda.
Men om bolaget omsätter 8 000 000 så blir vinsten 400 000 även om det bara är 5%. Det betyder att man jobbat 10 år på ett år. Ja, sedan är det skatter mm, men som princip. Man speedar upp tiden. Man har ju såklart tagit ut en lön under årets också så vinsten är ju extra så att säga.
Om man har anställda så räknas utdelningsutrymmet upp också så det går att ta ut vinsten till låg skatt.
En annan insikt var att med den verksamheten jag drev så hade jag ständig jour. Inget gick att ställa till nästan dag. Färskvaror måste fram. Versamheten pågick dygnet runt utom lördag lunch till söndag förmiddag. Det fick mig till slut att tröttna. Även om jag var hemma kunde jag inte koppla av riktigt. Ironiskt nog blev jag bättre och bättre på att hantera det och när jag slutade tänkte jag litegrann att ska jag lägga av nu när jag är på topp och är bra på detta. Men jag ångrar mig inte. Det är kul att ha provat, jag tjänade helt ok på det och nu har jag ett jobb som jag inte behöver tänka ett skit på när jag gått hem.
Jo det kan man väl säga, bara att min mentala bild av migsjälv är väl “knegare” och av en konsult är det någon som någon som har mer betalt än mig och kan duscha innan jobbet istället för efter…
Jag har exakt motsatt insikt. Förr lastade jag över allt till revisionsbyrån. …och då menar jag allt där jag inte ens hade tillgång till ett bokföringsprogram själv. Min ångest uppstod i att jag mer eller mindre litade blint på revisionsbyrån. Ytterst är det ju mitt ansvar att årsrapporterna är korrekta. Jag upplevde också att jag hade dåligt koll på företagsekonomin rent generellt, för att inte tala om alla förmåner som jag troligtvis missade helt.
När jag flyttade till Sverige och förstod att det inte var revisionsplikt för mindre företag bestämde jag mig för att göra en förändring. Jag skulle göra ett djupdyk i företagsekonomi där det bland annat ingick att sköta bokföringen själv.
Den ångest jag upplevde förr när jag skrev på en årsrapport är idag borta. När min första privata deklaration dök upp hade jag räknat fel på 1 krona. Annars var alla belopp exakt det jag förutspådde. På bolagssidan var de helt exakta. En annan fördel med att få stenkoll på vartenda öre i bokföringen är att det sannolikt är lättare att sätta sig in i andra företagsekonomiska frågor. Exempelvis hur man bäst avlastar privatekonomin genom bolaget, hur man bäst förvaltar bolagets tillgångar och optimerar skatten på olika sätt.
Med det sagt är jag medveten om att jag är ganska ensam på forumet med att rekommendera egenkonsulter att sköta bokföringen själv. De flesta företagare flyr bokföring som pesten trots att det oftast inte handlar om mer än 10-15 minuter i månaden (när få verifikationer krävs). Ska jag vara uppriktig har jag nog aldrig stött in i någon som sköter bokföringen utan att blanda redovisningskonsulter. Med andra ord, att rekommendera andra att göra som jag är troligtvis inget bra råd.
Haha, jag kan göra bokföringen eftersom jag gjort det tidigare och gör en del av den (lägger in fakturor och kvitton) just av skälet att jag vill ha lite koll, men så ser de till att alla konteringar, avskrivningar, redovisningar, kontrolluppgifter, deklarationer inklusive årsrapport och bolagstämma blir by the book.
De har upplyst mig om flera saker jag själv inte alls hade kommit på om jag gjort allt själv.
Skälet till att beloppen på bolagssidan är de exakta är ju att det är dessa belopp du deklarerar. Det behöver inte med nödvändighet innebära att du hanterat alla bokföringsmässiga transaktioner korrekt - inte heller att allt är korrekt skattemässigt hanterat. Bara att Skatteverket inte granskat din redovisning i detalj - när de väl granskar hittar de fel hos alla bolag skulle jag säga. Det är först då det riskerar att bli dyrt om du gör fel.
Har du en enkel verksamhet är bokföringen relativt lätt. Sannolikheten att du missar något i din årsredovisning eller deklaration är dock större i de flesta fall jämfört om någon som jobbar 8 timmar om dagen med detta sköter det åt dig. I många fall reagerar aldrig någon på detta - att det varit fel hela tiden är dock möjligt.
Jag säger med detta inte att du gjort fel i din årsredovisning eller deklaration. Men att säga att den är korrekt för att den stämmer med din slutliga deklaration från Skatteverket är för att de inte kontrollera alla dina transaktioner i detalj. De har bara accepterat allt du skickat till dom.
Sedan vill jag säga att jag är imponerad över att du tagit dig an detta. Den stora styrkan är att du förstår din redovisning och lär dig dra nytta av det som man kan läsa ut av dina siffror. Det hjälper till att göra kloka beslut
Jag vet inte om jag får kalla mig för företagare, men jag har i alla fall en enskild firma. Jag jobbar som frilansande musiker, så inte IT-konsult. Antar att jag säljer mig själv…?
Jag skulle slutat förberade mig så mycket och istället rappat 2-3 goda huvven från min tidigare arbetsgivare i början på 2000, och delat upp aktierna och kört på med förväntad succe
Jag är bonde men jag har en grävmaskin som jag kör med på timme, vet inte om det räknas som konsult.
Odlar spannmål och då är man beroende av vädret och det är ju aldrig riktigt bra, nu är börjar det bli riktigt illa på grund av torkan. Men man får köra traktor och det är ju jättekul (tyckte man för 20 år sen)
Jag var med och först drev ett konsultbolag (alltså som delägare/chef, inte så mycket konsult själv) och senare ett mjukvaruföretag som utvecklade egna produkter och sålde.
En hel del bra har kommit fram här, och speciellt @Erik har insikter som liknar de jag gärna kastar ur mig. Tvåan är viktig - priser går att höja. De måste höjas när omvärlden blir dyrare. @Anders001 har mycket viktiga inspel där också.
Den fjärde från Erik är också viktig, nån gång kommer ett slut också och det blir bättre om du väljer hur och när själv och förbereder för det.
Ett sätt att förbereda är att fundera över bolaget i form av en tillgång som man kan forma för olika värden - är det viktigt med pengar ut till privatekonomin nu, eller bygga upp värden till senare, eller helt andra värden? Jag har själv fastnat lite för att lyssna på Podden “Intentional Growth” där mycket sådant diskuteras (om än med ett amerikanskt fokus dvs fånga tankegångarna men skippa skatteråden eftersom saker funkar annorlunda här).
Det jag möjligen vill tillägga handlar om människor. Mycket handlar ju om människor - kunder, leverantörer, anställda, partners/delägare. Förr eller senare hamnar du i läget att du måste prata med någon som är arg eller besviken på dig eller på världen. Människor som agerar irrationellt eller tjurigt. Det är en del av livet. Ta det inte för personligt. Även om det är jävligt skönt att be någon fara åt helvete ibland så är det bättre i tid och längd att agera professionellt även när man avslutar t.ex. en kundrelation. Om fem eller femton år kan du behöva jobba mot samma person igen.
Speciellt viktigt är det hur man hanterar anställda. Var noggrann när du anställer och när du märker att något inte fungerar, dra dig inte för att agera. I den svenska modellen är det ju ganska lätt att dra ned på folk när det går dåligt ekonomiskt för bolaget men svårare att agera när en enskild person behöver bytas ut av mer personliga skäl, men i båda fallen blir inget bättre av att låta det dra ut på tiden. Vad som behöver göras kan vara väldigt olika, ibland ett eller flera samtal, andra gånger djupare stöd eller rehab. Ibland behöver någon sluta hos dig. Att hjälpa någon att hitta nästa jobb kan verkligen bli en win-win-win. Men låt inte en dålig situation fortgå för länge.
Om du har partners/delägare gäller samma sak men ännu djupare. När ägande sitter ihop är det otroligt viktigt att kunna prata sig samman med sina kompanjoner. Konflikter är inte ovanliga men måste lösas.
Jag anställde en chaufför med 6 månaders provanställning. Han skötte väl allt men ändå kändes det inte rätt på något sätt. Han passade inte ihop med de andra anställda. Ingen sa något men det kändes att de inte synkade. Pratade med arbetsgivarorganisationen och deras råd var att avsluta provanställningen vid minsta tvekan för sedan går det inte att göra något. Så det fick bli så. Otroligt jobbigt att meddela detta. Han tog det inte alls bra. Det hade varit mycket lättare om man hade haft något ordentligt att bli förbannad på. I efterhand ångrar jag inget. Det var nog rätt beslut.