Tydligare hierarki för kategorier

Det kanske bara är jag, men jag upplever ofta visningen av kategorier och underkategorier som något svårtolkad. Är inte helt säker på exakt vad det är, men det känns förvirrande och svårt att veta vad som är en kategori och vad som är en underkategori ibland.

Här är några lösa funderingar:

• Färgplupparna till vänster om kategorinamnen
    Vad betyder de? Många (under)kategorier har samma eller snarlik färg, så det känns mest som att de gör visningen mer svårtolkad. Kanske har de någon betydelse, men för oss som ännu inte vet vad de betyder så stjälper de mer än hjälper.

• Dropdown-pilarna till höger om kategori och underkategori när man är inne på en underkategori
    Förstår tanken att göra det tydligt att man kan klicka på texterna, och den är god. Men för mig ser det konstigt ut att kategori, underkategori och taggar visas bredvid varandra. Skulle man kunna visa dem under varandra istället, och kanske lite indrag för underkategori och lite mer indrag för taggar (typ “katalogstruktur”)?

Dropdownlistorna skulle även kunna göras bredare (på datorskärm) så att man ser hela texten i listorna. Som det är nu försvinner en del av de längre kategorinamnen.

• Vertikal, hierarkisk översikt över kategorier och underkategorier
    Att det finns en översikt av alla kategorier och underkategorier är bra, men upplever den ändå som lite plottrig och svåröverblickbar eftersom alla underkategorier visas huller om buller i en “molnstruktur” istället för vertikalt som en “katalogstruktur”.

Kanske låter som att jag hatar forumets struktur, men verkligen inte! Det är snyggt och har många riktigt smarta och användarvänliga funktioner! Men det kan bli bättre tror jag. Jag upplever andra forum som mer lättnavigerade och överskådliga.

Ett exempel på forum som inte är så värst färglatt och snyggt, men som “gör jobbet” och är lätt att navigera i tycker jag är Flashback. Navigeringen via menyalternativet “Avdelningar” är en enkel och hierarkisk “katalogstruktur”. När man är inne på en tråd visas kategorierna som “Huvudkategori / Underkategori / Underkategori nivå 2”, dvs. ungefär som man är van vid att en katalogstruktur visas på en rad.

Men som sagt, eftersom jag inte kunde hitta någon tråd om detta så kanske det bara är jag som är ovan vid forumets utseende :wink:

1 gillning

Se kategorierna som lablear bara, de spelar egentligen ingen roll. Jag tror tanken är att man kanske ska kategorisera de forum man är intresserade av här: https://rikatillsammans.se/forum/u/axr/preferences/categories

Sedan bara helt enkelt läsa på “nya”/“olästa” sidorna, utan att direkt bry sig om kategorierna.

Jag är intresserad av de flesta kategorier här, så jag tenderar till att ignorera/inte se dom alls, jag bara läser trådar baserat på rubrik.

1 gillning