UC score vid belåning av aktieportfölj

Avanza har ju så man kan låna upp till 10% med 0% i ränta, vilket då gör det lite intressant att belåna portföljen.

Men hur skulle det påverka vid förhandling vid bolån om banken ser att man är ännu mer belånad?

Får man ett sämre kreditscore som försvårar vid förhandling av bolåneränta eller om man vill flytta bolånet till en annan bank?

2 gillningar

Det görs en kreditkoll vid öppnande eller ansökan om ändrad kreditlimit. Den syns. För mig syns inte limiten för krediten på avanza i UC, däremot gör nordnets det. Kan vara för att min limit på avanza är låg.

Men ja gör du många så kan det påverka negativt, men det är mest om du gör många samtidigt. Har du många upplysningar på kort tid höjs risken, sen går den ner om inte fler upplysningar görs och du inte får några betalningsanmärkningar, vet inte hur allt funkar.

Att ha krediten behöver inte påverka din förhandling i framtiden. Däremot kan det påverka när du ansöker om bolåneansökan och kreditansökan sker samtidigt.

1 gillning

Syns den faktiska belåningen på Avaza och Nordnet i några kreditupplysningar?

På de upplysningskopior jag har fått har jag bara sett ansökningar om värdepappersbelåning. Inte något om att jag utnyttjar någon sådan kredit.

Nej den aktuella belåningsgraden syns inte, utan bara ansökan och ev limit.