Underlag bokföring av aktieägartillskott

Hej! Jag är ny i företagardjungeln och har nyligen gjort ett aktieägartillskott till mitt bolag för att i uppstarten ha mer marginaler. När jag nu ska bokföra detta undrar jag då vad jag ska ha för underlag, räcker det med utdrag från banköverföring eller behöver jag något ytterligare? Det gäller alltså ovillkorat aä-tillskott. Hoppas på svar från detta kunniga forum:)

Ett skuldebrev/revers har jag alltid haft så man ser vad det handlar om och på vilka villkor

3 gillningar

Tack så mycket!

Hej, tänkte bara flika in… Men ett ovillkorat aktieägartillskott är ett permanent tillskott varför skuld inte uppstår på samma sätt som en revers/skuldebrev.

Ni kan skriva ett bolagsstämmoprotokoll där ni visar vem som lämnar det och hur mycket, om det är fler aktieägare… Ett utdrag från banken skulle kanske räcka men svårt att visa om det är ovillkorat eller villkorat då.

Dock om ni vill krångla till det så öka istället aktiekapitalet. Det är något bökigare men det kommer se “snyggare” ut i redovisningen (:

1 gillning

Tack Fajer för din input! Jag hittade en bra mall på ovillkorat aä-tillskott så jag utgår nog från den som underlag då det bara är jag som står som ägare.

1 gillning