Hur fyller man i ett protokoll för en extra bolagsstämma?

Hej,
Jag ska göra en efterutdelning och måste då fylla i ett protokoll för en extra bolagstämma. Har laddat ner ett dokument från bolagsverket, men är osäker på vad jag fyller i och vad vissa termer menas.

Tyvärr så skulle Wint fakturera nästan 3000 kr för vägleda mig trots jag använder deras tjänst, så jag försöker själv.

Det är bara jag i mitt AB och en kompis som ledamot. Jag äger alla aktier (25000).

Skickar med en skärmdump på dokument.
Tacksam för all hjälp jag kan få. Är antal röster 10? 100%?
Och vad är en justerare?

På röster kan du skriva 100% på dig och 0% på din kompis, justerare är den som kollar att dokumentet stämmer mot det som sades på mötet. Mitt förslag är din kompis.

2 gillningar

Tack så mycket!

Där det står:
*§ 4. Vinstutdelning *
Stämman beslutade om en vinstutdelning på totalt FORMTEXT kronor. Vinstutdelningen för varje aktie blev FORMTEXT kronor. Dagen för utbetalning är den FORMTEXT .

Jag trodde inte man gjorde utdelning i pris basersat på antal aktier?
Men om jag vill ha ut 50000 kr, skriver jag 2 kr för varje aktie då jag har 25000 aktier?

När styrelsen kommit fram vilken utdelning som ska ske totalt så måste det fördelas på något sätt. Hur hade du tänkt dig man ska komma fram till hur mycket varje aktieägare ska få?
Det blir x kronor per aktie som man måste utgå ifrån när man sedan räknar ut för alla ägare.

1 gillning

Om du verkligen har 25000 aktier så stämmer din uträkning.

1 gillning

Så allt som krävs är ett protokoll som detta och en anmälan till Bolagsverket, vilket verkar vara blankett 828 eller deras e-tjänst?

Kan det vara värt för att undvika att utdelningen syns på ratsit och liknande.

Gå in på Verksamt.se och laddar ner stiftelseurkunden så ser du där hur många aktier du har i bolaget. Vanligast är 500 stycken om du inte gjorde några ändringar när du registrerade bolaget. Sedan är det bara att dividera vinstutdelningen med 500 så får du vad det blir för varje aktie.

Tänk på att aktiekapitalet (25 000 kronor) och antalet aktier (500 stycken) inte nödvändigtvis är detsamma.

1 gillning

Är du ensam aktieägare i bolaget kan du skriva att du väljs som både ordförande och justerare för att göra det lätt för dig. Och som någon skrivit ovan, kontrollera antalet aktier i bolaget, ta summan du vill dela ut delat med antalet aktier.

1 gillning

Kan också vara bra att stämma av mot årsstämman. Det är ju mycket info som exakt samma.

1 gillning

Tack för all hjälp och svar här. Har skickat in den nu och hoppas den ska godkännas.