Vad gör man med ett bolag med negativt fritt eget kapital?

Hej
Kanske en fråga som inte riktigt passar in här, men det verkar ju finnas många som kan mycket om företag och företagande här så jag testar.

Mamman till en kompis till mig gick nyligen bort ganska hastigt och det visade sig att hon hade ett aktieföretag som han fick ärva. Innan han riktigt förstod vad han kanske gjorde så blev registrerad som en av styrelsemedlemmarna (den andre är hans bror). Vet inte riktigt hur detta gick till.
Han visste om att hon hade ett företag, men det var ungefär allt han visste om det. Nu visade det sig att företaget är i stort sett helt inaktivt och det har inte funnits någon omsättning i det på flera år. Företaget är tydligen avregistrerat (vad det nu betyder). Det enda av värde som finns i företaget är en bil värd ca 50k. Från början var aktiekapitalet 100k. Nu står det att det fria egna kapitalet är ca -200k, men min kompis säger att det inte verkar finnas några skulder till någon annan. Jag har inte sett några papper än så jag har inte alla detaljer. Det finns ju en del kostnader i bolaget, tack vare bilen, men det verkar hans mamma ha betalt med egna pengar som inte tillhör bolaget
Nu till själva frågan. Vad gör man med ett sådant bolag?
Lägger man ner det och hur gör man i så fall det? Borde man sätta det i konkurs? Det finns ju bara skulder (fast dom är väl till min kompis i egenskap av aktieägare i så fall). Skall man tillföra bolaget pengar och hur gör man i så fall det?

En fråga till:
Vi (jag och min kompis) har funderat på att lite senare kanske köra ett lite IT konsultbolag ihop. Finns det någon vinning med oss att försöka använda detta bolag eller är det bättre att vi startar ett nytt bolag?

Som ni märker kan jag inte mycket om företag och formalian runt detta och det kan inte min kompis heller, men eftersom jag är med här och inte han så tänkte vi att jag kunde passa på att fråga experterna i detta forum och be om lite råd hur vi skall göra.

Först och främst gäller det ju kompisens frågor runt vad han skall göra nu med företaget han fick runt halsen, men se kom vi på detta också om att vi kanske kan använda det som “vårt” företag om ett tag.
Vad säger ni?

Tacksam för all hjälp

Hej,

Om det enbart finns en bil, eget kapital och skulder till ägaren i bolagen är min rekommendation att man efterskänker skulderna som ett villkorat aktieägartillskott så att aktiekapitalet blir återställt.

Fördelen med att låta detta bolag leva vidare kan vara att få möjlighet att betala tillbaka dessa tillskott sedan (blir ingen skatt på den biten), samt att det sannolikt finns ett utrymme för lågbeskattad utdelning som din vän skulle kunna nyttja framöver. (Det tas över vid arvsskifte). Troligtvis finns det även skattemässiga underskottsavdrag i bolaget.

Vill du och vännen driva verksamhet i detta bolag bör man tänka igenom ovanstående också och hur det påverkar innan man kör igång. Underskottsavdraget kan begränsas om du köper mer än halva, du får heller inget sparat utrymme som din partner får. Tillskotten bör också hanteras, t.ex. att de lämnas som ovillkorade istället. (Inte rätt att få tillbaka dem). Dessutom bör ni vara helt säkra på att det inte finns gamla skulder eller risk för tvister t.ex. i bolaget från historiken.

Vill han inte driva bolaget vidare skulle jag rekommendera en “snabbavveckling”. Sälj bilen, lämna tillskottet, sedan säljer han bolaget till en aktör som sedan likviderar det, brukar betala ca. 10 tkr under vad eget kapital är i bolaget (dvs. de tar 10 tkr för jobbet). Välj en av de seriösa sådana då, som garanterar att de likviderar bolaget. Det finns sådana som köper över bolaget men inte lägger ner det, de brukar ta mindre betalt men är en större risk för säljaren.

2 gillningar

Hej Anna
Tack för ditt svar och dina tips.
Det dröjde lite innan jag fick tag på min kompis, men han tyckte förslaget med villkorat aktieägartillskott lät bra och skall försöka ta reda på hur man gör det.
Han gillade så klart också möjligheten att at ut lågbeskattad utdelning. Surt att inte jag kan använda det :frowning:
Hur vet man om det finns utrymme för detta?
10k för att avveckla ett företag?? Det var dyrt när det inte finns några tillgångar i det, men det är väl så det är.

Det som krävs är ett avtal enligt exempel nedan, sedan kan man bokföra det som minskning av skuld och ökning av tillskott (t.ex. 2893 skuld aktieägare eller vilket konto skulden ligger på/2093 erhållna aktieägartillskott)

För lågbeskattat utrymme - se om han har tillgång till mammans deklaration för senaste året, brukar finns info där om det har deklarerats korrekt tidigare.

Kostnaden för att lägga ner ett bolag sticker iväg pga. att det både innehåller administrationskostnader samt Bolagsverkets avgifter för att lägga ner. Ska man lägga ner ett bolag “ordentligt” via en likvidation är det en del formalia med det hela - det ska beslutas och likvidator tillsättas, kallas på okända borgenärer, vänta 6 månader på detta, och sedan upprättas slutredovisning och deklaration för perioden.

Villkorat aktieägartillskott - eftergift av fordran

Till Abc AB

Undertecknad aktieägare i Abc AB, 555555-5555, efterger härmed såsom villkorat aktieägartillskott min fordran gentemot Abc AB enligt följande.

Förnamn Efternamn, 800000-0000, innehavare av 500 aktier i Abc AB, efterger fordran om femtiotusen (50 000) kronor. Aktuell fordran avser ....

Tillskottet är villkorat såtillvida att undertecknad aktieägare äger rätt att erhålla återbetalning av sitt tillskott ur disponibla vinstmedel enligt fastställd balansräkning, under förutsättning att sådan betalning är förenlig med aktiebolagslagens vinstutdelningsregler. Detta villkor uppställs dock inte i förhållande till Abc AB utan endast gentemot Abc AB:s övriga aktieägare.

Denna förbindelse är oåterkallelig och skall vara underkastad svensk lag.

Ort 2023-07-03

Förnamn Efternamn