Jag och några partners har drivit ett aktiebolag under 5 år, varav under de 2 sista har bolaget inte haft någon direkt aktiv verksamhet och gått med underskott. Vi har beslutat att på något sätt likvidera bolaget.
Bolaget har ett ackumulerat underskott i bokföringen.
Nu har det dock dykt upp en möjlighet för mig så jag funderar på om det skulle vara en idé att lösa ut mina partners till ett rättvist värde (t ex det kapital som finns kvar) och använda AB:t för egen del. Vi åger lika stor del var.
Det vore intressant att då kunna kvitta det ackumulerade underskottet mot kommande intäkter/vinster.
Försökt läsa på reglerna och blir inte riktigt klok på dem.
Är det möjligt för mig att gå från delägare på idag 25% till 100%-ig ägare och kunna utnyttja de förluster som finns fullt ut i min kommande verksamhet?
Aktiebolaget är ju en självständig ekonomisk enhet, så visst kan bolaget dra nytta av underskottet oberoende av vem som äger bolaget.
Detta är inget ovanligt. Läs gärna om det börsnoterade bolaget Oscar Properties. Nuvarande VD anser ju det vara vansinnigt att sätta bolaget i konkurs, eftersom det ackumulerade underskottet då blir värdelöst.
Men det verkar oklart. Det kommer ske en ägarförändring och det verkar som möjligheten till att utnyttja underskott då begränsas.
Här nämns dock bara begränsingen om ett företag tar över ägandet i ett underskottsföretag, inte som i mitt fall; där en befintlig fysisk person som redan är delägare, tar över hela bolaget.