Lån till eget AB - amorteringsplan

Hej alla!

Har jag rätt att, vid egen utlåning till mitt AB, själv bestämma amorteringsplanen och/eller förändra den när helst det passar mig genom att upprätta ett nytt avtal?
-Jag vill t.ex inte att AB’t betalar räntekostnader för det lånet första året om intäkterna inte är tillräckliga.

Hur formulerar jag detta i ett skuldebrev (d.v.s hur fritt får jag formulera mig)
Var är det praxis att förvara sådana här skuldebrev? Måhända en bagatellfråga men söker tydlighet om informationen i skuldebrevet ska finnas dokumenterad av någon annan part, typ Skatteverket.
Vem bistår mig i sådana här frågor? Är det en revisor?

jag bugar och bockar för alla tips och råd!

1 gillning

Jag tror inte du behöver ta detta allt för allvarligt, speciellt om det rör sig om mindre belopp. Så här har jag sett hur det fungerar i praktiken många gånger:

Företaget går dåligt och kan inte betsla sina räkningar. Ägaren går då in och för över en summa från sitt privata konto till aktiebolagets konto Beloppet bokförs då som ett lån från närstående ägare. Detta har en tendens att upprepas. Jag har själv sett ansamlade skulder på runt en kvarts miljon, men aldrig några skuldebrev på beloppen.

Är det stora summor är det kanske bättre att höja aktiekapitalet. Detta givetvis under förutsättning att du tror på bolagets framtid. Kontakta en revisor om detta.

1 gillning

Tack för ditt svar Nestor.
Det rör sig inte om gigantiska summor men ändå så att räntekostnaden från privatlånet blir en tacksam återbetalning när företaget har en högre intjäning, varför jag tänker att ägarinlåning är bättre än att höja aktiekapitalet.

Värt att fundera på är vad har ditt AB för behov av pengarna?

Skulle Skatteverket kolla på det så gissar jag att det behöver finnas något slags underliggande behov av kapitalet. T ex köpa in en förmånsbil och därmed slippa låna pengar via ett finansbolag, annan investering eller behov av viss likviditet osv.

Du kan formulera och ändra i princip hur du vill eftersom du skriver på både för dig själv och företaget. Min upplevelse är att det aldrig har varit några problem kring formulering etc.

Det enda man ska ha koll på är hur räntan sätts - där brukar Skatteverket ha åsikt vid revision. Standard är 3 % procent. Jag har dock sett uppemot 7 % men då har det varit med gediget underlag och jämförelse med ALMI-lån till samma företag.

Du kan ju själv också välja om räntan ska ackumuleras, betalas ut eller liknande. det är något som din redovisningskonsult borde kunna hjälpa dig med. Är det avancerade låneupplägg (som det inte låter i det här fallet) så är det en bolagsjurist som brukar hjälpa till.

Här är några enkla utkast på hur det kan så ut

3 gillningar

Tack så mycket Erik och Jan för era svar, och Jan för de bifogade mallarna!
Jag sorterar ut de sista detaljerna med redovisningskonsult då!

1 gillning

Perfekt, lycka till!

Återkom gärna med ett utkast på din mall så kan vi ge feedback. :+1:

1 gillning