Det har länge florerat på bitcoinforumen att “ingen som ägt bitcoin i fyra år har någonsin gått back”. Det stämmer nu inte längre. Om du köpte bitcoin i mitten av november 2021 när den stod över $64000 USD så ligger du back.
Och det är innan inflation. Tar vi hänsyn till att dollarns köpkraft minskat med 20% så är väldigt många som köpte 2021 back. Bitcoin har inte hängt med i inflationen.
Företaget Strategy (tidigare Microstrategy) med Michael Saylor i spetsen har köpt in sina bitcoin till en snittkostnad på $76000.
En riktigt god nyhet är att hashraten är på väg ned. Det vill säga bitcoins miljöpåverkan och elförbrukning. Den är fortfarande skyhög men detta är första gången på länge vi ser en positiv trend.
Så en tillgång där värdet bygger på idén att den ska börja användas till något går inte upp i all oändlighet när det visar sig att få vill använda den på det sätt som värderingen bygger på. Mind blown.
Jag tycker att det är bra, inte för att jag är skadeglad, utan för att det inte är bra när tillgångar ökar okontrollerat i pris utan någon vettig grund. Det drar in massa småsparare som inte vet bättre som sitter kvar med Svarte Petter. Så ju tidigare det visar sig att det inte är gratis pengar i all oändlighet, desto bättre.
Men det är jag. Jag har under mina 22 år på börsen investerat i allt från rena råvaror, derivat, warranter, räntor, aktier, fonder, you name it. Jag har dock aldrig rört kryptovalutor.
När NFT:er, meme-coins och etablerade coins drog iväg en efter en stod man kvar på perongen och insåg att marknaden hade en helt annan syn på värdet i dessa. Som Thåström döpte sitt album: Det är ni som e dom konstiga det är jag som e normal.
Kanske någon gång borde inse att jag haft fel angående Bitcoin men vi är inte där ännu. Jag fortsätter vandra i förnekelse och är fortfarande helt förbluffad över i hysterin vi sett inom krypto. När priset på Bitcoin sjunker blir jag ändå lite glad över att världen kanske inte är så underlig som jag först trott. Det var bara en tillfällig epok. Vi får väl se men jag blir inte förvånad om den når nya ATHn före den tappar allt värde.
XD Skadeglädje. Schadenfreude. Jag tror det är klokt att erkänna att våra själar har ljusare och mörkare sidor, och att inte förtrycka någon av dessa 100%.
Själv är jag dock inte skadeglad för att du Robert missade att investerade tidigt i BTC. Jag hade unnat dig det.
Lika illa grundad slutsatts som de som ev trodde att man över en tidsperiod på 4 år inte kunde förlora pengar på BTC. Det får jag dock erkänna att jag aldrig hört någon seriös aktör påstå.
Klart att folk förlorat pengar på bitcoin tidigare och allt fler kommer förlora i framtiden. För det är ju ett pyramidspel som mycket annat i finans sektorn.