Universitetskurser i värdepapperskunskap

Jag noterar att det finns en del kurser i värdepapperskunskap på universitetsnivå. Jag har nu bara tittat på enklare kurser och det kanske finns mer av den här varan?

Högskolan Kristianstad och Linnéuniversitetet verkar ha sådana kurser. De är tydligen extremt populära och har legat i topp popularitetsmässigt under flera år. Aktiespararna använder så vitt jag förstår personer med koppling till dessa lärosäten för sina interna kurser. Vad har ni för erfarenheter av kurser av den här typen? Jag tänkte prova något framöver, om jag inte får råd som får mig att tänka annorlunda.

Någon kan ju nu invända att för att investera i indexfonder så gör väl kurser av den här sorten varken till eller från. Det stämmer rimligen men jag är heller inte säker på att jag ska spara bara i indexfonder, även om det bör vara en stor del av sparandet. Jag ser det som väsentligt att kunna göra mer övervägda val, inte bara läsa färdiga analyser som någon annan skrivit ihop.

Jag tittade på kurslitteraturen som innehöll tre böcker.

Boken från Björn Lunden har jag inte läst. Har dock läst ett tiotal böcker från detta förlag, och alla har varit av högsta kvalitet. Boken av Riple är grymt bra, lättläst och dessutom underhållande, rekommenderas varmt. Den tredje boken om optioner vet jag inget om. Optioner är inget som nybörjare skall ge sig på i första taget.

En högst personlig åsikt. Att ta CSN-lån för detta känns inte prisvärt. Är du relativ nybörjare, så köp däremot gärna böckerna och läs dem på fritiden. Boken av Riple kan läsas även med en lite högre kunskapsnivå.

1 gillning