Uppdatering SAVR

Gällande Zero-fonderna så går Lyxors fonder under Amundis förvaltning och dessa är registrerade i Luxemburg precis som Avanza Global med sin underliggande Amundi-ETF så drabbas de negativt av dubbel beskattning på Amerikanska utdelningar vilket ger globalfonder en osynlig extra avgift på ca 0,16% med nuvarande utdelningsnivå. Rena USA-fonder 0,23% eller mer.

Inte jättefarligt, men det är lätt att få saker till att se billigare ut än vad de egentligen är för kunden.

Jo jag tycker utbudet är för begränsat om man bara använder de nya plattformarna. Rent funktions och utbudsmässigt slår avanza allt jag provat enligt mig. Jag hejar ofta på underdogs och är gillar verkligen utmanarna mer och de trycker ner priserna så beroende på vad jag värderar så så skulle avanza kunna vara nummer ett med. Men varför bara ha en plattform?

2 gillningar

Det är detta jag älskar med RT jätte bra information ang. Frejvid/kiwi och deras zero utbud. Kanske jag avvaktar att prova dem. Inte lika intressant då blir det jue billigare på levler o fondo verkar det som

3 gillningar

Jag hoppas verkligen att deras app inte är färdiguppdaterad för så som den ser ut nu har massor med funktioner jag uppskattade försvunnit. Möts av massa nyheter när man öppnar appen. Helt ointressant för mig. Hittar ingen info någonstans om detta ska se ut såhär miffodåligt i fortsättningen eller om funktionerna kommer tillbaka. Kommer nog att avveckla mitt innehav om detta är det nya.

…Håller med!! har kontakta dem 2ggr men inget svar ang om när de kommer att se till att infot som vi hade i den gamla platformen finns med på den nya platformen.

Stackarna! :joy: ge dom lite tid (dessutom, hur spännande måste en investeringsplattform vara egentligen)

1 gillning

:grinning: Jag ska försöka andas lugnt och ge dem några veckor att reda ut allt :joy:

1 gillning

Jag har gott om tålamod med krångel i samband med deras plattformsbyte. Men…

Jag har haft några fonder där ett bra tag nu, och har även några fonder på Fondo, Levler, Nordnet och Avanza. Av alla de fonder jag har, så är inte längre någon billigast på Saver, och då ser jag inte poängen med att vara kvar där. Har jag bara råkat vara intresserad av fel fonder?

Ni som har fonder på Saver, vilka har ni valt?

1 gillning

Har Spiltan Globalfond Investmentbolag och AuAg Precious Green.
Noterade att båda blivit lite dyrare, vet ej om det blev med flytten

1 gillning

Hej, jag hade Handelsbanken GL småbolagSAVR eftersom de med 0.45 i avgift var lägst fram tills migreringen. Men inte nu längre.
Jag kommer att flytta det innehavet. Jag tror att Spiltan Aktiefond Investmentbolag är en punkt billigare fortfarande på SAVR än andra plattformar men det är ju så marginellt att det inte spelar någon roll. Däremot har SAVR lägst avgift, med marginal, när det gäller SEB:s Teknologifond och Sverigefond Småbolag C/R. Därför kommer jag att behålla just de innehaven på SAVR. Övriga innehav har jag flyttat på eller kommer att göra det. Jag har under minst ett år haft flera innehav på SAVR trots att jag vet till exempel Fondo och Levler har lägre avgift. Strulet med migreringen fick mig att börja flytta allt som har lägre avgifter på andra plattformar. Men som sagt, när det gäller vissa SEB fonder tycks SAVR fortfarande vara bäst.

1 gillning

LF Global Index har samma avgift som på andra plattformar. Jag kommer behålla det befintliga innehavet på SAVR i syfte att sprida ut sparandet på flera plattformar.

1 gillning

Även Spiltan Globalfond Investmentbolag är med avgiften 0.44 lägst på SAVR (men den var tidigare 0.41).

1 gillning

Säga vad man vill om dem, men plattformen är betydligt bättre nu, även om förtroendet fick sig en rejäl törn efter allt strul. Nu blir det spännande att följa om/när de möjliggör aktiehandel…

1 gillning

Tack, nu har jag varit nyfiken och kollat på de nämnda fonderna. Av dem är SEB-fonderna tydligt billigare på SAVR. Övriga fonder är billigare på minst något av de andra ställena, eller har samma avgift (med felmarginal på 0,02 procentenheter).

Hej allesammans,
Tack för all er värdefulla feedback i den här tråden!

Som ni redan vet så har vi nyligen genomfört en betydande uppgradering av vår tekniska infrastruktur. Det var ett viktigt steg för att vi ska kunna bygga framtidens aktiehandel, som vi gör tillsammans med vår plattformsleverantör: globala förvaltningsjätten FNZ Bank.

Redan nu är produkten uppdaterad med efterlängtade förbättringar såsom snabbare fondtransaktioner och billigare valutaväxling, som vi har sänkt kraftigt från 0,50% till 0,19%.

Vi är dock medvetna om att vissa uppskattade funktioner från den tidigare versionen saknas för tillfället. Jag vill försäkra er om att vi arbetar intensivt för att återinföra dessa så snabbt som möjligt, och att vi även har spännande nya funktioner på gång.

Som alltid med tekniska uppdateringar så har det också förekommit en del buggar som vi jobbar för fullt med att åtgärda så att det ska drabba så få kunder som möjligt. Vi ber om ursäkt för de olägenheter detta kan ha orsakat och vill tacka er för ert tålamod och förståelse under denna övergångsperiod.

Hojta om jag kan besvara fler frågor!

Yingying från SAVR

6 gillningar

Jag uppskattar oerhört att ni svarar direkt i forumet. När i tid bedömer du att aktiehandeln kommer igång och kommer ni ha något erbjudande som är bättre än er konkurrent Levler, där det är gratiscourtage fram till april 2025?

Kommer ni även kompensera alla kunder då samtliga drabbades av migreringsstrulet?

Stort tack för att ni finns och utmanar både storbanker och etablerade nätmäklare - er förekomst på marknaden är viktig!

Aktiehandeln kommer lanseras i år; mer detaljerad tidslinje än så kan jag dessvärre inte dela just nu. Men vi kommer löpande att släppa nya aktierelaterade funktioner, så håll utkik i appen redan nu!

Vad roligt att du är nyfiken på vårt courtage för aktier. Jag kan återkomma inom kort med utförlig pristabell. Jag kan dock redan nu dela att vår huvudsakliga prio är att ha en prismodell som är långsiktigt prisvärd, transparent och rimlig – snarare än enbart ett tillfälligt gratiserbjudande.

Gällande kompensation så sköts det på individuell basis av vår kundtjänst och bedöms av vår klagomålsansvariga. Om du har ett formellt klagomål så framför du det enklast via kundtjänsten i inloggat läge, så att vi kan ta del av din personliga data.

Hoppas det besvarade dina frågor! Säg till om du undrar något mer.

Eftersom du verkar väldigt nyfiken och engagerad tänkte jag fråga om du skulle vara intresserad av att bli intervjuad av vår produktmanager? Vi skulle gärna ställa lite generella frågor om din användarupplevelse och hur du uppfattar SAVR, men också vad du saknar och tänker är viktigt inför aktielansering. Ett telefonsamtal på ca 15 minuter tror vi räcker. Tack för ditt engagemang!

Hälsningar,
Yingying

1 gillning

Jag har konto hos SAVR men förstår inte riktigt hur SAVR räknar "avkastning " (därför kommer att flytta ut min sparkapital).
Mitt konto visar en avkastning på -3400 men enligt SAVR beräkning ligger konto på +19% !
Tyvärr har jag inte fått någon bra förklarning heller.

Du har inte letat så noga. Vid en snabb googling så finner du detta:

Din utveckling i kronor och i procent | Frågor & svar | SAVR

Den totala utvecklingen av dina fondinnehav för den valda tidsperioden visas ovanför grafen i kronor och i procent på din innehavssida. Vid interaktion med grafen visas utvecklingen i procent från starten av den valda tidsperioden fram till den dag du interagerar med. Utvecklingen i procent justeras för de insättningar och uttag du gör. Det innebär att utvecklingen i procent går att jämföra mot tex. ett index. Utvecklingen i kronor visar den totala värdeökning eller värdeminskning dina fondinnehav har gett i faktiska kronor.

4 gillningar

Vilken tidshorisont talar vi om? Känner att er tjänst är helt obrukbar för mig just nu. En månad? Ett år? Arbetar aktivt med mina fonder och kan inte vänta hur länge som helst. Trist beslut att släppa en halvfärdig produkt, men om den snart blir bättre än innan så är det väl värt det får man hoppas.