Har följt bloggen lite till och från i några år nu och tänkt lägga om det här lite mer likt 4-hinkar då jag i princip har en obefintlig ”bufferthink”(En liten buffert finns men inte riktigt på den nivån jag vill ha det).
Har för tillfället strax över 200k i rena aktier(ca 100k Investor) och strax under 300k i fonder(LF global index, PLUS Alla bolag Sverige, Spiltan Investmentbolag).
Har även via jobbet fått aktieutdelning där jag har ca 90k som ligger på ett depåkonto. Ca 20k ligger dock på ett stiftelsekonto där det finns möjlighet till försäljning två gånger per år.
Hur ser ni på det? Vill ju gärna ha kvar det jag har på mitt ISK. Frågan är då - ska jag sluta månadsspara dit och spara upp på Bufferthinken till jag är nöjd där?
Jag skulle månadsspara till buffertkontot tills det är fyllt, det går väl ganska fort att komma upp i 2-3 månadslöner. De 90k du har i depåkontot? Kan du inte föra över endel av det till buffertkontot? Det skulle ju påskynda processen med bufferten och du skulle snabbare kunna återgå till sparande i din ISK.
Jag håller med @AC72 här. Jag skulle fokusera på att styra om allt nysparande till bufferten tills den är på den nivå du tycker är lagom. Sean börja investera på börsen igen. Jag skulle nog inte sälja av några värdepapper om det inte är absolut kris.
Annars då, hur ser det ut med fördelningen av aktier/fonder? Ibland känns det som att jag har aningen mycket aktier kontra fonder. Gillar dock Investor. Därav rätt stort innehav där.