Uppskov på vinstskatten vid lgh-försäljningar, hur bör pengarna investeras?

Hej

Vi har ansökt på skatteverkets hemsida om uppskov av vinstskatten, dvs. enligt de nya reglerna. Tack vara flera lyckade lägenhetsförsäljningar i Sthlm kommer vi få tillbaka ca. 800 TSEK efter ränta. Jag har funderat fram och tillbaka hur dessa pengar på bästa sätt skall användas. Givetvis förstår jag resonemanget att det är bättre att investera pengarna än att amortera (då vår bolåneränta är relativt låg (1,25 %) och våra lån uppgår till ca. 4 MSEK = ca. 45 % belåningsgrad) men är ändå uppväxt i skolan att man inte skall låna pengar för att investera. Trots en belåningsgraden om ca. 45 % har vi ändå 4 MSEK i lån vilket givetvis är mycket pengar. Ett tredje dilemma är inlåsningseffekten i relativt höga lån kontra relativt höga fondinnehav, dvs vill inte sälja fondandelar när pengamaskinen börjar leverera men måste samtidigt betala relativt höga räntbelopp varje månad. Dessa räntebelopp kommer dessutom öka när räntan går upp vilket potentiellt minskar möjligheten till månatlig sparinvestering. Någon som har någon vägledning eller kloka tankar hur vi bör göra? 50 % amortering och 50 % investering?

Hej Markus

Grattis till framgången på bostadsmarknaden!

Jag har också lämnat in en ansökan och tänker att det inte är någon skillnad på denna tillförsel av pengar i en klump jämfört med någon annan (mer än att den kommer behöva betalas tillbaka när boendet säljs, men det är en annan sak), dvs den bör investeras där den gör mest nytta. Jag utgår från fyra-hinkar-principen och tänker att om Buffert- och Mellanriskhinkarna är fyllda så är det in i den Passiva hinken dessa pengar ska. Om så inte är fallet kanske de ska landa i någon av ovanstående hinkar.

måste samtidigt betala relativt höga räntebelopp varje månad. Dessa räntebelopp kommer dessutom öka när räntan går upp vilket potentiellt minskar möjligheten till månatlig sparinvestering.

Om du här ser att er framtida löpande ekonomi kommer att bli ansträngd i ett scenario med X % räntehöjning kan det vara ett tecken på att ni egentligen är lite för högt belånade givet ert förväntade inflöde av pengar på månadsbasis. I så fall tänker jag att det kan vara en bra idé att använda (delar av) dessa pengar för att komma ned till en bolånenivå som ni är bekväma med.

1 gillning

Tack för svaret! Ja, håller med ditt resonemang och kommer sannolikt använda pengarna: 50 % fondinvestering och 50 % bostadslånsamortering.

Mvh

Markus