USD effekt av PetroYuan och utvecklingen av BRICS

Intro kring PetroYuan

Vad tror forumet, kan det här skaka USD och skapa ett gungfly under den traditionella stabila ekonomin som drivits av västvärldens norm för ekonomisk utveckling och handel?

Jag personligen tror att det finns icke-finansiella hinder för att få BRICS att fungera långsiktigt. Däremot ska man komma ihåg att en gemensam fiende kan ena med en kraft av sällan skådat slag.

Kort svar: nej.

Längre svar: ju mer dessa länder i BRICS satsar på olja, desto mer kommer övriga länder att minska sitt behov av olja både som drivmedel och som tillverkningsmaterial. Kolla in hur stor del av världsmarknaden BRICS har och vilka teknologier dessa länder besitter. De är beroende av övriga länders teknologi och råvaror. Vill du konkurrera ut USD kan de väl försöka, men det kommer bara drabba deras egen befolkning hårdast i det långa loppet.

Nja, jag håller nog delvis med om resonemanget, men effekten av handelshinder driver ju prisutveckling. Handelsembargo och annat kan ju bli ställt på sin spets.

Vi ska heller inte glömma att USA satsar fortfarande på stimulus checks för att hålla igång ekonomin.

Hursomhelst tror jag att det är samma konsensus, om inte det är en markering och ett steg emot Taiwan och nästa steg där. Men det är en annan frågeställning.