hej.
finns det en bra sparprodukt med typ ingen risk eller sparkonto som är noterat i usdollar?
jag skulle ville ha exponering mot usddollar nästa 2 åren men lika låg risk som sparkonto
hej.
finns det en bra sparprodukt med typ ingen risk eller sparkonto som är noterat i usdollar?
jag skulle ville ha exponering mot usddollar nästa 2 åren men lika låg risk som sparkonto
Köp en Treasury ETF. Det är den risk fria USD räntan.
tack! Blir altid förvirrad om treasuries bonds och allt det där.
Välj en kort, 0-1 år eller ultra short.
jag vil altså inte spekulera i statsobligationer ränta osv, men enkelt bara ha exponering mot usdollar som jag tror kommer stärkas igen nästa 2 åren (usdsek upp).
Enklast är väl att bara sätta in pengarna på ett vanligt bankkonto (typ Revolut)? Värt att beakta kan vara att USD tappat i värde 49 av de senaste 50 åren. Undantaget var 2015, då USD steg i värde med 0,09%.
jo men var smidigt om man kunde stanna på avanza typ, men tack. tror vi får en snabb rally i dollar här i 2025 och recenssionen sätter inn (börsras), sen vetefan därefter
Korta och ultra short treasuries eller money market ETF ger bara valuta risk och rätt bra riskfri kupong ränta. Ingen ränterisk eller kredit risk (i princip). Det är för att de hålls tills förfallodatum.
Jag hade dock inte handlat ETF på Avanza pga hög kostnad för valuta växling.
tack! ……
Slänger in ett litet tipp: Lite dyr men vill du ha i princip noll risk annat än valutarisken i att hålla USD kan du fundera på denna cash fond. Finns hos Levler:
https://levler.se/app/fund-boutique/fund-detail/LU0261952922?currencyCode=USD&mic=FUND
Enklast dock är att ha valuta din AF på Avanza. Kräver att du aktiverar manuell vautaväxling:
Jag säger Revolut. Du kan växla till bra kurs och ha pengarna i räntepapper i USD som hanteras som ett sparkonto. Ränta betalas dagligen.
Du behöver Premium för att växla obegränsat utan avgift (du kan säga upp det efteråt). Du bör betala skatt eventuell vinst.
Får man alltså dagligen utdelningar från dessa räntepapper eller är det ackumulerande? Om det är faktiska utdelningar och det inte finns något smidigt sätt att få ut den informationen så låter det som om deklarationen kan bli riktigt jobbig då man måste räkna om utdelningen till SEK för varje dag och rapportera in själv samt betala 30% skatt på det…
Dagliga utdelningar. Tyvärr går det inte få ut underlag i annat än PDF trots att övriga konton erbjuder csv.
Dock tror jag det går bra att köra månadssnitt på kursen då det är jämna utbetalningar.
Smidigast/billigast är annars ETF på ISK.
Pareto erbjuder valutakonto på ISK, men då är räntan begränsad till statslåneräntan. Idag 2,62%