Godkväll rika medborgare! Debut för mig på detta forum. Tänkte skriva lite om utdelning 2024, kanske redan väl omskrivet. Har ännu inte läst här inne, bara lyssnat på podden i ett par månader.
I år landar min utdelning på ca 14000kr - allt återinvesteras direkt. Hade en tanke på att köra hårt med utdelning, men har omvärderat och ligger med 40% fonder och 60% aktier. Antar att raset i SBB fick mig att bli mer försiktig. Men kan inte låta bli att fundera på om jag ska satsa på att nå 120000kr per år i utdelning och därmed plocka ut 10000kr i månaden. Eller återinvestera. Men utdelning utarmar värdet i företagen och hämmar aktieutvecklingen? Hur tänker ni andra? Har ni några tips på utdelningsaktier? Eller undviker ni utdelningar?
Och till min huvudfråga - när blir aktieutdelningar för 2024 synliga (jag har avanza) ? Förstår att varje företag beslutar om detta, men är det slutet av januari? Eller februari-mars?
Föreslås i jan/feb i Q4an. Klubbas av stämman någon månad(er) senare.
Detta visste du redan eller hur. Synligheten hos avanza bestäms av aktieutdelningssynlighetsförordningen.
Kom ihåg att en inställd utdelning är också en utdelning (enligt lag) och Uffe.
Jag personligen har ca 90% av min portfölj utdelnings aktier. Just nu återinvesterar jag allt jag får i utdelning. Främst för att jag inte behöver pengar i dagsläget. Tanken för mig är att dryga ut pensionen med utdelningen. 2023 hade jag en en kanon utdelning. 2024 så blir den lägre, förhoppningsvis ca 70-80 k.
Aktieutdelning utarmar företaget? Nej, förenklat sagt så har företaget tjänat för mycket pengar och vet inte vad man ska göra av dom och väljer då att dela ut eller göra aktieåterköp.
Utdelning är inprisad i aktie kursen, dvs analytikerna trorSåg en artikel att Volvo skulle göra sin största utdelning någonsin 2024.
Mitt råd är att kolla vilka branscher som delar ut pengar konsekvent, ofta är det stora tråkiga företag men stabila företag som delar ut eller gör återköp med sina vinster.
Efter dag X så kommer utdelningen efter ca 5-7 dagar. Om du klickar på aktien hos avanza så ser du historiska utdelnings datum. Oftast sker detta under våren, mars-maj. Sedan finns företag som delar upp utdelningen, en på våren och en på hösten. Obs samma peng, de väljare bara att dela upp den.
Min strategi är att investera i utdelningsaktier, sen om det va en lyckad strategi… det får vi tiden utvisa…
Jag kör så gott som bara utdelningsaktier. Dock med fokus på utländska aktier. Blir nog ca 30 - 35 000 kr i utdelningar i år. Återinvesterar utdelningarna månadsvis i samband med att jag sätter in månadssparandet. Har på slutet ökat mer i bolag med hög utdelningstillväxt snarare än sådana med hög direktavkastning idag. Störst i portföljen är f n Visa.