Utdelningsportfölj med fonder eller aktier?

hejsan jag har haft fonder och lysa i snart 10 år och har nu blivit lite sugen på att skaffa mig en utdelningsportfölj istället.
men vet inte riktigt var jag ska börja, ska man ha utdelningsfond eller aktie? samt vilka finns det som är så pass stabila att man kan köpa och sedan månadsspara i dem ?
vill gärna ha utdelning varje månad.

Du behöver ju inte ställa om allt :slight_smile:

Jag tycker också det är lite roligt med utdelning.

XACT Nordic High Dividend är en som ofta nämns. Om den är bra eller inte får framtiden utvisa. Mina bästa utdelare är annars 2020Bulkers och Vår energi.

Finnas andra trådar i forumet med väldigt många tips på utdelningsaktier. Skumma igenom dom så hittar du nog lite tips

1 gillning

Googla utdelningsaktier så kommer det upp lite olika sidor, som även beskriver hur ofta utdelning sker. Inte så många svenska aktier som har utdelning varje månad, men det finns en som jag kommer på och det är Cibus. Men det behövs ganska många för att få till “fin” utdelning.

Och som föregående skrev, ställ inte om allt. Men nysparande kan du satsa i utdelningsaktier. :slight_smile:

1 gillning

Utdelande ETFer är smidigt och är bara en googlesökning bort.

1 gillning

Utdelningar är generellt sett inte bra rent värdeskapandemässigt då det beskattas dubbelt. Om företagen kan förränta pengarna bra mycket högre än deras kostnad för kapitalet så får de gärna hålla kvar pengarna i bolaget och växa aktiekursen istället.

Jag gillar alltså när mgmt köper tillbaka aktier på billiga nivåer och på så sätt ökar EPS, alternativt investerar dessa lukrativt i businessen (kolla på deras ROIC som visar effektiviteten på deras investeringar internt). Så länge ROIC > WACC så generersr bolaget pengar på att hålla kvar cashen i bolaget.

Däremot är det så klart destruktivt när bolag köper tillbaka sina aktier på en hög värdering, alternativt investerar sin cash flow i skit med låg förräntning. Då får de gärna istället dela ut pengarna till mig. Mgmt har ofta en tendens att investera i saker i egna businessen även om dessa ger dålig förräntning, och att det är ett “misslyckande” att erkänna att det saknas intressanta investeringsmöjligheter i kärnverksamheten och att excess cash ska delas ut till ägarna istället. Här behöver styrelsen vara på tårna och mgmt bör äga aktier för att skapa värdet där.

Det jag ser som positivt med mina utdelningsaktier är att de ger mig ett cash flow som jag kan använda för att omallokera min portfölj löpande utan större injektioner från mig personligen (och jag behöver inte heller sälja innehav).

Du kan ställa in Lysa att ge dig automatisk utbetalning varje månad, så slipper du byta portfölj för att få ut pengar. Det går även att sälja manuellt och nå samma effekt.

3 gillningar

Tjänar jag inte mer på att lägga in 10k på antingen lysa eller svansa jämfört med att dela upp det på bägge ?
Sedan tycker du jag borde byta ut Avanza zero mot xact högutdelande?
Förstår inte heller hur Avanza som gått upp 12% sedan start har dragit in mer pengar än lysa som gått upp 40%

!

Kör inte istället, utan lägg till. Finns inget som säger att du inte kan ha bägge, och en utdelningsportfölj är supermysigt att ha, men sitt still i båten! För mycket pillande kommer göra att du förlorar pengar på sikt. Låt din nuvarande portfölj växa naturligt och rör den inte på 10 år till. Bara lita på Compound-magin och börja bygga en mysig utdelningsportfölj vid sidan om.

Jag gillar utdelande fonder med ’vanliga’ aktier. Många utdelande fonder är fulla med utdelningsaktier som underpresterar.