Investera en summa

Hej,

Alla glada.

Jag behöver er kunskap och tips och hjälp. Är som så att jag har en summa på 200 000 .- som jag inte behöver i närgående tid som jag tänkte investera, men jag behöver hjälp hur jag skall investera dessa på bästa sätt.

Det finns en förkärlek till utdelnings aktier där jag har några i USA som ger mig en liten utdelning varje månad. Så tips som går mot utdelningar i USA eller Sverige är uppskattat.

Sedan tidigare har jag redan sparat i Lysa, ett tag funderade jag på om jag skulle sätta över en del där men Lysa har gjort en utveckling på ca 3% i år vilket jag tycker var lite klent(?)

Så tacksam för tips och idéer!

mvh

Hej,

Att investera handlar i mångt och mycket om att undvika att göra misstag. Mycket av det du nämner är klassiska misstag som investerare ofta gör, tex:

Recency bias (påverkas av senaste årets utveckling, positiv som negativ).

Har förkärlek till utdelningar för det psykologiskt känns som ”gratis” pengar.

Tror att det är möjligt att på ett enkelt sätt eller genom tips går att hitta aktier som slår marknaden.

Det tråkiga men troligen bästa tipset du kan få är att investera med Lysa enligt rimlig aktie/räntefördelning för din sparhorisont/riskaptit. Lycka till!

7 gillningar

Tack för ditt svar, så du tycker det är en dålig idé att försöka bygga upp en utdelnings portfölj?

Jag förstår att det är till fördel att investera typ lysa och sen glömma bort de och låta de stå där och jobba, men tänkte det kanske finns någon annat sätt också därav intresserad utav höra om tips och idéer skadar ju aldrig.

Hur är det med aktier som Investor? Har de inte egna portföljer så i princip köper du en fond.

Jag har nu själv valt att ha endast indexfonder men idk, va det verkar så är ju sp500 aningen övervärderad för tillfället men det är svårt och säga. Kanske bäst att avvakta eller inte :joy:

Välkommen till forumet! :smiley:

Eller gör det kanske det trots allt?

Köp fler av de utdelningsaktier du har om du nu gillar dessa.

Använd Lysa om du tycker det känns bra och förstår att du inte ska titta på senaste årets utveckling när du bedömer en långtidsinvestering.

Köp globala indexfonder i ett ISK om du vill gå på någon sorts forumkonsenses.

Blev det lättare?

1 gillning

Inte nödvändigtvis dålig, men långt från bra tycker jag. Finns nästintill inga argument, varken teoretiska eller empiriska, till att det skulle vara ett bättre val än Lysa.

Många tips och idéer man får av folk på internet är dessvärre rent av skadliga för förväntat utfall.

4 gillningar

Varför skulle man köpa Investor när man kan köpa Avanza Zero eller Nordnet Sverige index helt gratis samtidigt som man får 30 eller 100st aktier ? :wink::grin: . Mycket bättre billigare riskspridning :+1:

Jag rekommendera inga köp men han fråga ju uttryckligen efter utdelningsaktier, det var bara en tanke att genom att köpa ett investmentbolag så får man indirekt en diversifierad portfölj.

1 gillning

Jag bara tänker såhär:
Om du redan har utdelningsaktier och gillar det - varför köper du inte bara flera av de du redan har? Eftersom du har dem är de ju i linje med din strategi och riskprofil, så go for it.

Om du inte vill göra det utan vill byta strategi, då är det väl läge på att sälja befintligt innehav?

Så frågan borde vara ”ska jag fortsätta med den strategi jag har, eller ska jag byta?” När du svarat på den frågan blir nästa fråga ”hur ska jag placera i enlighet med min strategi?” DÅ är frågan om Lysa relevant, inte innan dess.

Uppskattar alla svar verkligen, anledningen till varför jag gillar utdelnings aktier är såklart att man får en passiv inkomst som man antigen kan plocka ut och leva för eller göra något roligt för eller återinvestera. Tycker dessutom det är trevligt att få utdelningar en gång i månaden istället för någon gång om året. (som det är på många svenska aktier) .

Sen gillar jag ju tanken att man kan lägga in en större summa på Lysa, och bara låta det vara.. men då utan utdelningar och istället hoppas på en bra avkastning långsiktigt.

Det finns en automatisk uttagsfunktion hos Lysa du kan använda för att få samma effekt en gång i månaden, men med en ljusår bättre portfölj.

Ett tredje alternativ är att köpa en bred utdelande index ETF, typ Vanguard (VGWL).

3 gillningar

En aspekt att klura på, när behöver du pengarna?

Sparhorisont avgör till viss del vilken risknivå man trivs med.

En annan är personlighet, gillar du att pilla, agera och har starka känslor vid nedgångar? Då behöver man anpassa sina investeringar efter det.

Att satsa på något som man inte behöver röra på många år är ofta en bra plan, om man önskar ok avkastning.

Sen innebär allt investerande att man kan få mindre pengar tillbaka än man satt in.

1 gillning

Rent tekniskt så är ungefär 20% av lysa aktier med utdelning. Så lysa har ju tekniskt ett automatiskt sparande utan att man behöver månadsspara. Dvs 20% är som en egen pengamaskin. Kanske bättre och överväga fonder med högre risk än aktier. De brukar gå något säkrar. Ja såklart beroende på hur hög risk osv.