Lysa som utdelningsmaskin?

Det är populärt med utdelningar och det finns många bloggar på det temat.

För en långtidsinvesterare som mig är det mentalt en nackdel att index inte ger någon utdelning. Det känns som att man får inte smaka på frukterna förrän årtionden senare. Med utdelning känns det mentalt som att man köper sig inkomster.

Det finns courtage fria etfs med utdelning hos nordnet men man får betala valutaväxling för utländska etfs. Det tycker jag känns olönt.

Blir det någon konkret skillnad mellan att använda lysa och sätta en årlig utdelning på 3% och att själv investera i aktier som ger utdelning?
Det enda som borde spela någon roll är aktiernas totala avkastning . Är det inte så att den enda anledningen till att köpa utdelningsaktier är om man tror att de kommer att överprestera index?

Att sätta en årlig % utdelning på sin fond , är inte det exakt samma sak som Xact högutdelande har gjort?

Slutgiltigen tänker jag att det skattemässigt borde bli en nackdel om lysa ger utdelning som man ändå återinvesterar. Det blir en extra insättning, frågan är hur mycket det straffar sig?

1 gillning

Nej, jag tycker inte det. Frågan är ju vad du ska göra med utdelningen? Om du ska konsumera den, absolut kör på. Men det känns lite olönt (älskar din term) att sedan sätta tillbaka dem i sparandet igen. :slightly_smiling_face:

Jag själv gör nästan hellre som så att jag isf. en månad inte sätter in nya pengar, så kan man ju låtsas att det var utdelning. Det är ju ändå som du säger ett mentalt spel.

2 gillningar

5 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Nya ord till ditt ordförråd: olönt, oätit och orelevant :joy: