Nya ord till ditt ordförråd: olönt, oätit och orelevant 😂

Älskar det, så vi som kommer ifrån norra delar av Sverige säger. Oätit är min favorit som jag själv använder!:sweat_smile::clap:t2:

2 gillningar

Är det före eller efter man ätit då @Robin? :joy:

Det är motsatsen mot att ”jag har ätit”, så ”jag har oätit” blir att man inte har ätit än😅

Samma med ordet ”orelevant”, motsatsen mot ”relevant”:sweat_smile: Så man säger inte irrelevant uppe i norr till störst del :joy:

2 gillningar

Blir det inte “jag är oäten”?
Nu är vi verkligen ute och halkar på sidospår, men roligt är det :grin:.

1 gillning

Näe, det enda man gör är att man sätter ett ”O” framför något för att skriva motsatsordet, så:

Ätit=Oätit
Relevant=Orelevant
Snabb=Osnabb

Är ju egentligen som vi gör i många andra ord, men som man använder i fler delar av Sverige:

Smart=Osmart
Tur=Otur
Säker=Osäker

Så, istället för att använda andra ord som motsatsord kör man bara istället med O framför så förstår man :sweat_smile::man_shrugging:t2:

1 gillning

Hahahaha… Bröt ut det här till en egen tråd. Kändes som vi kidnappade den förra tråden till något helt annat. :joy:

1 gillning

Kan säga att jag börjat göra samma sak som holländare i Västernorrland. När jag inte kommer på rätt motsatsord lägger jag också till en o- och då finns det ingen här som inte fattar vad jag menar. :slight_smile:

2 gillningar

Är norrlänning själv, eller närmare mellansvensk faktiskt. Hade aldrig sagt (eller hört) oätit. Men jag säger obra och otur… :slight_smile:

Jag är själv Gävlebo, tekniskt sett tillhör vi Norrland men jag tror de flesta ser oss som mellansvenskar…norrland är ju stort.

“Oätit” har jag aldrig hört förut men “obra” en officer jag hade från Dalarna säga. Det blev lite av en gimmick att säga det i plutonen, det kanske är lite av en militär-term också? Jag tycker iallafall att det är ett väldigt snällt sätt att säga att något är dåligt.

I övrigt tänker jag på ordet “ofattbart” men det är väl med i rikssvenskan?

1 gillning

När jag tänker efter så brukar jag ibland använda uttrycket “oskönt” också. :joy:

Nu under corona har det blivit allt vanligare med ”oliv” även här i Södra Sverige och det är många som lider av detta ”otyg”. Men tack o lov är jag ”olik”. Trots att det finns mycket ”olägenheter” och ”ohyra” här i vårt bostadsområde skulle jag inte vara så ”orolig”. Man vänjer sig ”otroligt” snabbt med denna ”odör”.

1 gillning

Nä skulle säga att just oätit är något som sägs ganska mycket högre upp, är själv från Skellefteå och där används det flitigt :slightly_smiling_face:

Intressant är också hur ords betydelse ändrats något över tid.

Jämför:
ro vs. oro (dvs lugnt och skönt vs. dess motsats)

Med:
rolig vs. orolig (dvs något kul vs. något som kan kopplas till oro ovan)

Med det sagt är orolig inte motsatsen till rolig, om än att det inte är särskilt roligt när det är oroligt.
Vad hände där, liksom?

Förr i tiden på svenska, och fortfarande på exempelvis norska och danska, betyder rolig “lugn”.

Jag minns min morfar säga “Ta det roligt” när han menade att vi skulle “ta det lugnt”, men det fick ju inte önskad effekt utan vi hade bara ännu roligare istället.

1 gillning

Oätit används iaf i halva geografiska Sverige (ner till landsbygden runt Östersund)

Hemmavid så använde vi även ord som, ogått, oåkt, ojobbat, orest, ohandlat i princip alla verb sätter man O framför…

Till och med ord som ”på tura” kan man sätta o framför…

Förlåt en skånings okunskap. Vad menas med ”på tura”?

Samma betydelse som på norska?

På tura = berusad

På otura = oberusad

1 gillning

Obrydd (som i att man inte bryr sig, ej SAOB:s definition) tycker jag är ett användbart ord.

2 gillningar

Engelsmännen fattar galoppen!

In = out

Eller hur var det nu igen? :upside_down_face:

2 gillningar

Vi som har intresse för pop- och rock känner säkert till den svenska omtyckta artisten Tomas Ledin. Han är ju född i Östersund (Jämtland) och år 2014 gav han ut en platta som innehöll ett par låtar på jämtska. Plattan heter “Visor och Ballader” och en av singlarna som släpptes från plattan heter “Ä lu oäten”?

Några textrader
Ä lu oäten ongvasker, kom in, kom in
Här finns det mat på bordet åt alla
Ä lu okramad ongvasker, kom hit, kom hit
Här finns det armar och solsken åt alla

Hela texten till låten finns HÄR

1 gillning