Hur uttalar du _Aktie_?

Efter att ha lyssnat på förra veckans RT-avsnitt och nu på ett inslag i senaste Ekonomibyrån, där listade variationer förekommit, så blev jag sugen på en liten poll. Hur uttalar du aktie?
Är det nån som har nån teori om dialektala variationer?

ɕ är alltså det fonetiska tecken för ‘tj’ i tjugo.

• Ak’tsie
  • Ak’tie
  • Ak’ɕe
  • Ak’tɕe

0 röster

Var är alternativet Ak’ɕie?

1 gillning

Nog stora regionala skillnader i landet. Som vanligt uttalar väl vi i Skåne det “fel” :slight_smile:

4 gillningar

Så länge folk förstår varandra finns inget fel. Språkets syfte är att förmedla information som andra förstår.
Om dialekten går att förstå kan det inte vara fel.

Jo, det finns/fanns dialekter som jag inte kunde förstå när jag växte upp (gränsen blekinge-småland och gränsen jämtland-härjedalen) men människorna som talade de gamla svåra dialekterna är sedan länge utdöda.

Var stolt över din dialekt och ditt ursprung. Så länge andra förstår dig är inget fel.

Jag googlade fram ljudet: hur uttalas ɕ - Google Suche

Kan det vara så att ju högre hävdelsebehov/pretentioner desto mer släpigt ”acksje”?

Exakt min poäng! Bara trött på att hela tiden få veta vad det ”ska” heta samt kommentarer när man hälsar på i norra huvudstaden som ”Va saaaaru saru?” :joy:

ja, det är väl sj-ljud som i t.ex. tjugo?
Ak’ɕe borde ju då bli aktje utan ett hörbart ‘i’ mellan sj-ljudet och e-et.
Men jag säger nog aktjie

1 gillning

Nej, verkligen inte. :roll_eyes: Nu har mumintrollen förtrollat dig. :wink:

Sj-ljud: sju, sjutton, sjuk, schäfer, sjö osv.
Tj-ljud: tjugo, kyrka, tjog, tjenare, käke osv.

Sen att vissa kör med tj-ljud i alla dessa fall får stå för dem. (Jag tittar på er, programledare i TV4!)

Så roligt att denna tråden kom då jag kan störa mig på när folk uttalar det typ “Akkie”, det gör en från Coeli och jag stör mig varje gång han säger det haha

1 gillning

Ja, nä, du har rätt. Tj-ljud som i tjugo skulle det vara.
Poängen var mer 'i’ets varande eller inte.

Jag brukar tänka att folk som är väldigt bra på en grej är sämre på andra saker. Jag hann tänka det när Svante fick nobelpriset och skulle tacka på svysknglska. :smiley:

Aha, då fattar jag. Jag tänkte mest på det finlandssvenska: “Jak tjänner mej tjuuuk” :slight_smile:

(sagt med all respekt. Jag tycker finska är ett tufft språk och finlandssvenska en tuff dialekt.)

1 gillning

På finlandssvenska kan man inte bara känna sig, eller vara sjuk, det kan ta sjukt med.
Fast då gör det ont.

2 gillningar

Detta får mig att tänka på en diskussion jag hade för länge sedan om hur man uttalar “arkitekt”. Det visade sig att de som pluggade till arkitekt (det klassiska yrket, inte IT-arkitekt) uttalade det [arkkitekt] medan alla andra sade [arshitekt]. Detta blev lite av en hemlig kod arkitekter emellan om huruvida man var en i gänget eller inte. :smile:

1 gillning

När jag bodde [ännu mer] norrut ett tag tog det en stund för mig att fatta att de inte sa “eurosat” när de sa “jodå så att”.

2 gillningar

Du är inte ensam, ni har iaf representation i SVT och media i överlag. När var senast du hörde en norrländsk dialekt i radion? Medans känns det som varannan är skåning.

Skillnaden mellan norrländska och svealändska uttalet var inte ens med här. Vi uttalar det generellt aktsie, men med platt tonfall likt finlandssvenska. Aktsie inte “aktsiE” Stockholm inte StockhOlm.

2 gillningar

Inte så konstigt att det låter annorlunda på ”Danska” :joy: . Ni uttalar det helt rätt då :person_tipping_hand::wink:

2 gillningar

I “Ring P1” brukar de ringa in och gnälla. Vill man som östdansk störa sig så kan man ju också hävda att man aldrig hör norrländsk dialekt, för att de aldrig pratar. Insugsljud istället för ja är inte att prata. :crazy_face:

Men skämt åsido så tycker jag att man faktiskt hör norrländska emellanåt. Men då är det P1 såklart och inte “unga och fräcka ungdomskanalen P3”.

(Jag är ihop med en norrländska, så jag har frikort att bråka lite.)

Jag kan inte minnas sist jag hörde norrländska på p1 faktiskt, och då utgör Norrland ändå 10% av Sveriges befolkning men säkert mindre än 1% av nyhetsankare och presenterare i media. Vill inte gnälla likt de som ringer in på p1, men snart förklarar vi våran självständighet :slight_smile:

1 gillning

Hmm, helt riktigt. Det är inte ofta! Trots att det nästan bor lika många i Norrland som i Skåne (1.2 resp 1.35 miljoner). Det är väl närmast en kvinnlig sportjournalist som man hör i fotboll :slight_smile: Killgissar att norrlänningar är bättre på att adoptera Stockholmskan. Var och varannan man träffar är ju inflyttad från norr.

Förvisso kan jag förställa mig hyfsat väl till att låta “rätt”. En kompis sa “Aaaa! Såååå skaru låta! Nu fattar man ju varu säjer förnått”. Men det bär emot. Eller som vi säger i Skåne: “Oooo! Naj! Allri! De känns för jävret!” :slight_smile: