Nordnet’s finska priser är högre än i Sverige och månadsparandet är ej gratis längre, men urvalet av ETFer för månadsparandet är mycket större. Så om man har ett större belopp för månadsparandet, ETFer är ett val att fundera på, absolut.
Billigast är att flytta hem till Sverige . Välkommen hem. Isk och billiga indexfoner väntar
Du har väl kollat upp min profilbild, Jacke…?
Nej men kände på lukten. Haha. Du har sagt själv Svensk Finne. Vad det betyder haha . Skojjar lite
—-off-topic—
Jacke och alla mina svenska vänner:
- finne = en finsk medborgare som pratar finska som sitt modersmål
- finlandssvensk = en finsk medborgare som pratar svenska som sitt modersmål
- finländare = alla finska medborgare
Jag tillhör grupp 1, men vi tydligen har många finländare här på forumet från grupp 2 också.
Har också hört om nåt som heter finnjävel. Troligen en person från grupp 1 som flyttat till vårt kära västra granneland. Och hens barn blir då sverigesfinska alltså svenska medborgare som pratar finska som modersmål.
—-ej off-topic—-
En gång i historien hade nåt business med en fantastisk sverigesfinsk kille som jobbade på Länsförsäkringar! Tror att han hette Pekka.
Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Hjälp mig att tänka inför ett avsnitt - fått tag på Länsförsäkringars fondansvarige, men vet inte nästa steg
Själv är jag . Svensk Kroat.
Bok, kako si!
Bok. Dobro sam. Hvala lijepa. Det var inte dåligt. Bra jobbat. Du kan kroatiska / Hrvatski hehe.
Luka Modric 10.
Kärlek är starkare än indexfonder, oavsett hur billiga de är!
Ålänningar blir upprörda av att hamna i kategori 2.
Sidubara! Det är inte meningen, jag Åland.
Vilken Global indexfond har du själv? Då antar jag att du inte investerar i Usa index?. Eller Kina Asien? Inga guldduvur .
Hälftenmera
Vilken ära att ha en egen tråd för vårt lilla land och dess folk!
@SNS Sku det int va kiva att ha en tråd oxå för finlandssvenska uttryck?
Helt huippu tråd. Jättekiva initiativ @JayR
Ära den som äras bör - det var vår egen @janbolmeson som fördelade denna off-topic diskussion från en annan tråd. Han är en jättefin kaveri.
Att du bara hört finnjävel är för att du inte har med alla punkter, vi fortsätter med 4. och 5.
- Sverigefinlandssvensk = finlandssvensk i Sverige
- Sverigefinne = Finne som bor i Sverige.
Ger man exempel, Stefan Ingves Riksbankchefen han är punkt 4.
Exempel Sverigefinne o finnjävel kommer utifrån förtyck och fördomar, när dessa kom till Sverige så sa man gå till talpedagog: säg efter mig: far kör bra, inte sör( schör) far kör bra, inte pra.
Men å andra sidan kan en finlandssvensk få höra av en skåning: “oj vad bra svenska du pratar” finlandssvensken:" Tyvärr kan ja inte säga det samma om dig" men Finland varit tillsammans mycket längre tid med Sverige än vad Skåne har, (en naturlig förklaring)
Jag har en vän från Åland som brukar påpeka att andelen svenskspråkiga på Åland är mycket högre än i Sverige.
Tack Lars för dina tillägg!
Född i Åbo, uppvuxen i Närpes, Österbotten. Vilken utgångspunkt för ens svenska!