Nybörjare på sånt här, och hittar inte svar nån annanstans:
Om man har ett innehav på Lysa och skulle bestämma sig för att ta ut rubbet- vilket belopp är det man får ut? Lite svårt att förklara hur jag menar, men jag tänker att köp och sälj sker väl bara en gång om dagen? Uppdatering på kontot sker ju en gång om dagen? Jag har tex 100% global aktier bred. Om jag idag hade bestämt mig för att sälja allt, är det morgondagens kurs (när börsen öppnar) som blir det kapital som betalas ut (dvs inte den summan jag ser idag). Och om man har otur kan det ske en ordentlig dipp precis när de säljer- utan att man kan göra något åt det (eftersom man gjorde sin “order” dagen innan)?
Du säljer ( och köper ) fonder mot kommande kurs.
Du kan ha tur/otur beroende på vart kursen tar vägen.
Men det får man leva med. ![]()
Hade det på känn- men skönt att veta! Tack för svaret ![]()
Och vissa fonder har ytterligare en dag fördröjning, gå in på fonden hos avanza och kolla detaljer så finns infon om deras fonder iaf. Tex dnb global indeks s har en extra dag vid köp/sälj och vilken tid du måste senast lägga ordern för dagen.
ETFer löser det problemet. Då får man kursen det ögonblick man säljer.
Ojoj, nu är vi ute på tassemarker om det jag inte har en aning om (men som jag gärna skulle lära mig mer om). Avanza har jag hört mycket om, men aldrig gett mig in i eftersom det skulle krävas nån form av aktivt val av vad jag köper. Men det kanske finns Avanzafonder inom Lysa som jag ändå måste tänka på vid ev försäljning? Eller menar du om jag hade skaffat Avanza-konto? Jag har Lysa just för att jag inte kan något om investeringar, men ändå vill vara med på tåget så att säga. Jag kanske inte är i första klass och kan få det som ger mest, men jag är nöjd att sitta i andra klass utan att behöva anstränga mig och sätta mig in i det.
Etf? Finns det som Etf-indexfonder att köpa, och går att placera i i ISK? Jag har någon gång-när jag känner mig lite varm i kläderna-tänkt att försöka ge mig ut och försöka mig på indexfonder. Även om det i sig inte är mycket till val att göra, så är det nog mer att sätta sig in i än en robot som gör allt åt mig? Rikatillsammans och Lars Wilderäng är de anledningar till att jag ens vågat mig på investeringar i form av en robot som sköter det åt mig.
Eller när jag tänker efter- det kanske är just i första klass jag sitter. Jag får betala lite mer, kanske får lite mindre i fickan- men behöver anstränga mig minimalt för komfort ![]()
Lysa är jättebra. Sen kan man ju alltid grotta ner sig hur mycket som helst. Min favoritfond just nu är Savr Global by Vanguard just för att den är en ETF som följer index, och den har låga avgifter.
Kör på med lysa så kommer du slå alla oss pillare och låtsasexpeter ändå😀
Lysa investerar inte i några utav Avanzas egna fonder.
Du kan vara trygg och bekväm med att du redan har en jättebra portfölj och jag tycker det låter som att Lysa är ett klockrent val för just dig ![]()
Det låter betryggande från er alla! Men det är inte utan att jag blev lite nyfiken på det här med ETF, och att det finns ETF:er som följer index. Men det får nog bli en senare lekhink (tror jag ni kallar det, den som man låter sig experimenteras lite med?), trots att den säkert är alldeles för trygg för att kunna kallas för “lekhink”. Jag hade först tänkt att uppnå ett mål med min Lysa. Anledningen att jag ens funderade på att ta ut är att jag inte riktigt vet om jag vågar ha kvar allt i aktier med tanke på allt som händer i världen. Jag har ett större belopp utanför Lysa (låsta på sparkonton med 4,15% ränta), så buffert +lite till är absolut tryggad. Men det beloppet var ju räknat på i fredstider utan risk för krig osv. Nu vet jag inte om man behöver mer pengar utifall det blir krig, men det är ju onekligen en trygghet om så sker-och då vill man inte behöva ta ut dem vid en ev krasch. Vi har så vi klarar utgifter något år, men resten är bundet i vårt hus. Då kan man kanske tänkas behöva ha lite större marginaler i händelse av krig om några år? Och inom några år (2-5) är ju definitivt inom den tidsramen på minst 10 år jag hade tänkt med Lysa, och då bör jag ha dem utanför börsen?