Jag har tidigare haft ICA aktier som jag tyvärr nu har sålt. Bolaget passade mig perfekt då de var en stabil utdelar, hade en viss tillväxt och en tilltalande bransch. Jag har således knåpat ihop en egen portfölj där jag nu har valt att differentiera mig. Tankar och idéer ?
För att kunna uttala oss så behöver vi veta mycket mer om sammanhanget, som t.ex. vad är motiveringen till varje innehav, vad är tidshorisonten, hur hänger det ihop med dina andra innehav och varför tror du på en utdelningsstrategi etc.
Risken blir annars att man uttalar sig utifrån sin egen situation och då blir svaret därefter. För mig som t.ex. har som regel att bara direktägara aktier i undantagsfall skulle ju ovan gå bort.
Jag har 50% i en utdelningsportfölj och 50% i en indexportfölj. Så jag kan ju berätta hur jag tänker.
I min utdelningsportfölj så har jag omkring 30 bolag, och de är så viktade att nästan inget utgör mer än 4% av portföljen. Jag har en vilja att inget bolag blir så stort att värdet av det utgör mer än utdelningen på hela portföljen, så om något bolag skulle gå i konkurs ett år kan jag lägga till ett nytt via utdelningen från de andra.
Orsaken till att jag har en utdelningsportfölj är främst för jag gillar hålla på med aktier och gillar se kassaflödet. Jag tvivlar på att jag kommer slå index med några större tal. (Just nu leder min utdelningsportfölj med 1100kr, vilket inte direkt är så himla mycket med tanke på alla timmars jobb jag lagt på det.)
I övrigt så ser det vettigt ut, jag har flera av bolagen i din portfölj.