Utländskt innehav hos Lysa

Hej,

Jag är nybörjare och har börjat spara hos Lysa då jag vill ha det så enkelt som möjligt och har min investering i ett ISK konto. Jag har nu läst att om man gör en vinst på utländskt innehav ska man betala källskatt i det land investeringen ligger i och själv ska man då behöva ansöka om att kvitta skatten. Hur påverkar det mig när jag sparar hos Lysa? Personligen tycker jag att det inte är så enkelt som det låter och jag är ute efter just enkelheten.

Vänligen,
Emil

Du kan vara helt lugn! Gäller bara enskilda aktier och inte fonder.

Köper du en skild aktie står innehavet registrerat på dig. Ett fondinnehav är däremot registrerad på fondbolaget.

I någon mening kan man vara lugn, eftersom det funkar som det funkar och inte är lätt att göra något åt.

Om man vänder på steken skulle man å andra sidan kunna se det som ett bekymmer att man INTE betalar källskatt, utan att det är fonden som gör det.

Som privatperson har man viss möjlighet att kvitta källskatt, vilket fonder saknar. Enligt Marcus Hernhag vore det bättre att äga aktierna själv, och det skulle göra att man sparar 4,5 % skatt på 10 år vid en direktavkastning på 3 %.

Hernhags resonemang blir dock för de flesta en teoretisk reflektion eftersom det är svårt att få tillräcklig riskspridning med aktier.

Att slippa en massa jobb är väl också värt en del