Utnyttjar du Avanzas gratislån "superlånet" på 50 000 kr utan ränta?

Inget som helst problem att hålla genom nedgång, varför skulle jag välja att sälja när det sjunkit bara för att aktierna är köpta med lånade pengar? Man får som sagt knappast ett margin call, och skulle det mot förmodan ske löser man det när de handlar om 50.000. Man behöver vara extremt riskavert för att avstå.

2 gillningar

Jag kan definitivt tänka mig att använda detta lån just i en nedgång. Lånet kan därmed användas som “torrt krut” och jag slipper därmed ha onödigt mycket räntefonder eller sparkonto, som idag inte ger någonting.

Det ända dåliga är att fondutbudet är väldigt bundet till avanzas egna fonder. Skulle helst av allt välja någonting annat.

1 gillning

Oj, var väldigt skralt på fondsidan när jag gick in och kollade. Så kanske passar bättre för oss som gillar direktägande i aktier, 5/7 av mina innehav har 80% belåningsvärde. Som tur var finns iaf Spiltans investmentbolagsfond med 70% belåningsvärde.

Det var mitt resonemang efter senaste krasch också. Just nu belånar jag strax under maxgränsen för 0%-lånet. Visst innebär det hävstång både upp och ner… men för att det ändå handlar om långsiktigt sparande borde jag bara vinna på räntefri belåning.

Och istället för att direkt fylla på efter en stark nedgång kommer jag låna extra mycket nästa gången. Att jag mycket plötsligen hamnar långt över gränsen är i vissa perspektiv alltså …typ… ett bra tecken och inte ett dåligt. :wink: Mina nya pengar ska då investeras och börja jobba istället för att jag använder de för att minska belåningen.

Jag använder krediten som en buffert vid nyemissioner så behöver jag inte ha extra pengar stående på Isk om jag skulle få en tilldelning. När jag får besked om ev tilldelning flyttar jag dit pengar.

Ungefär; Jag föredrar min förstahandsuthyrning. Om jag verkligen ville köpa ett hus skulle jag hellre göra det med kontanter. Men jag har inte kontanter, så jag skulle överväga en inteckning. Men det betyder inte att jag gillar att ta lån för allt. Jag behöver inte ett lån för att investera, så känn mig bättre att inte få ett.

God fortsättning!
Jag anser mig själv vara normalbegåvad, men jag förstår inte en sak med detta lån. Om jag lånar 50k av Avanza och köper Spiltan Investmentbolag för rubbet och sedan inte gör något på 10 år. När/hur får jag problem och måste agera? Vad gör jag då? Sätter in mer pengar?
Jag ogillar att prata siffror men om det är nödvändigt så kanske jag svarar på den frågan.

Tack på förhand.

För att låna 50.000 kostnadsfritt behöver du för det första redan ha minst 500.000 i eget kapital. Du behöver inte göra någonting mer än att njuta av den extra avkastningen :sunglasses: (och motstå frestelsen att öka belåningen)

3 gillningar

Tack för svar. Men om fonden backar, måste jag pytsa in mer då?

Om fonden (eller din depå överhuvudtaget) kommer under gränsen för vad som är godkänt för superräntan kommer du få betala 1-2% ränta (minns inte exakt eftersom räntan är högre ju mindre innehav du har) för beloppet under den perioden. Sjunker det extremt mycket kan det komma upp i 6%.

2 gillningar

Tack för årets bästa neologism och nattens bästa skratt @Guldfeber!
:joy: :rofl: :joy:

2 gillningar

Jag har absolut knipit dessa gratispengar. Jag har även lånat upp mig en bra bit in på 0,99%-räntenivån och försöker nu bara få mig själv att låna ytterligare på 2.01%-räntenivån. Känns som att jag redan har kommit fram till att detta är det rationella att göra (då jag har en väldigt lång sparhorisont). Dock verkar inte min :lizard::brain: (reptilhjärna alltså) vilja gå med på detta än så länge, så jag har inte konkretiserat detta ännu.

2 gillningar

Kanske hamnar en del off-topic men svarar ändå och hoppas det är okej. Funderat en del på det här med hävstång, eller kanske häv-pinne :blush:, i sparandet. Varit en bestämd motståndare till lånade pengar som investeras i aktier i olika former. Nu till min fundering. Många har bolån. Ponera att du har en miljon i sparade pengar. Denna miljon riskerar/investerar du på aktiemarknaden. Samtidigt har du ett lån på din bostad på 200tusen. Arbetar du då inte med en hävstång i ditt investerande på 20%? Du har de pengarna som krävs för att betala bort lånet men väljer att behålla det i ditt investerade kapital istället för att betala av lånet.

Flikar in ett litet sidospår. Jag har även sett amorteringar som ett alternativ till räntesparande. T.ex, säg att du amorterar på ett lån med 1,5% ränta, är inte det en given ränteintäkt på 1,5% på de pengar du amorterar, bortsett från ränteavdraget som inte är givet över all framtid? I mina ögon svårslaget av räntefonder och sparkonton med dagens ränteläge?

Med det sagt slutade jag amortera i dec 2020, investerar istället samma summa i en 50/50 fond för att förhoppningsvis över de kommande fyra åren (om fyra år ska lånet tecknas om) ha den summa som behövs för att lösa lånet (eller behålla det) i fonden samt en avkastning på minst 1,5% = lånat pengar gratis. Får fortfarande en obehagskänsla i magen ungefär en gång i veckan då jag tänker, va fan! Skärp dig! Sluta chansa, fullfölj amorteringen! Den som är satt i skuld är icke fri :thinking:

2 gillningar

Jepp, jag skulle säga att du har rätt i allt det du skriver och jag är ganska säker på att dessa tankar även har presenterats i exempelvis Rika tillsammans-podden.

1 gillning

Håller med, det mesta gällande att amortera eller investera har tagits upp i podden, även mina funderingar ovan. Men upplever ibland att lån på bostad och lån i sparandet särskiljs i diskussioner kring belåning/hävstång i det investerade kapitalet på ett sätt jag, som är ny i dessa sammanhang, inte alltid förstår.

Det är ingen skillnad även om många (även jag ibland) gör mental skillnad på det. Dvs man isolerar ett lån till sin investeringsportfölj och ett på sitt boende. Men i totalen, eftersom det är hela min ekonomi i alla fall, så gör det ju ingen skillnad. :slight_smile:

3 gillningar

Detta beror på att ”alla” belånar sina bostäder, att det är normaliserat, och därför upplevs ”säkrare” trots att det i själva verket är hugget som stucket. Väldigt många skyr portföljbelåning som pesten samtidigt som huset är belånat upp till skorstenen.

Själv blir jag tveksamt inställd när alla springer åt samma håll.

1 gillning

Jag har valt att stå över, även om det lockar. Jag har inga lån alls och minns hur stolt och lycklig jag var den dagen jag var klar med amorteringarna. Försöker därför att minnas den dagen och den känslan av frihet.

Får man fråga hur mycket kapital du har uppbundet i fastigheter?

Inget nu längre. Jag sålde min bostadsrätt, köpte Investor för det mesta av pengarna och flyttade till hyresrätt.