Utnyttjar du Avanzas gratislån "superlånet" på 50 000 kr utan ränta?

Rubriken.

Om ni lever upp till kraven för de gratis 50.000 i belåning (eller 10% om ni har mindre än 500.000 i kapital) men valt att inte utnyttja krediten, hur resonerar ni? Krediten dyker inte upp på kreditupplysningar.

Utnyttjar du Avanzas gratiskredit om 50 000 kr?
  • Ja
  • Nej
  • Va, kan man få gratispengar? :slightly_smiling_face:

0 röster

2 gillningar

Detta har jag inte sett, var kan jag läsa mer om detta?

Unnade mig att moderera till ditt inlägg med en poll. Hoppas det är ok. :slight_smile:

2 gillningar

Nu förstår jag, jag har inte 3 papper som är godkända. Synd, jag hade absolut nappat.

Jag har kredit, men har bara använt den vid börsnoteringar än så länge. Har inte kommit längre än så.

Lånar så mycket jag kan överallt och hoppas att jag ska tjäna mer än vad jag måste betala i ränta :sunglasses:

1 gillning

Enkelt svar: nej.
Förstår några av fördelarna med att ha extra pengar investerade. Men vill inte ha lånade pengar. Det ger en risk att man inte skulle kunna betala tillbaka. Vilket känns jobbigt för mig.

2 gillningar

Aldrig investera lånade pengar, för mycket risk för min smak.

Vad är risken med 50.000 i belåning? Att man skulle få ett margin call med 10% belåning är väldigt osannolikt. Avanza skulle möjligtvis kunna dra tillbaka erbjudandet, men bedömer även det som osannolikt… och skulle det hända är summan så liten att man ganska snabbt kan amortera av den, alt. har förhoppningsvis de lånade pengarna gått plus. Så jag ser det som 50.000 gratiskronor som jobbar för mig.

Jag har testat Avanzas Superlån, men gillar inte att krediten används automatiskt om man investerar något trots att man saknar likvider. Vad som hände mig var att jag har ett månatligt fondsparande på Avanza. Dom likvida medlena som behövs för detta fondsparande överförs från min “huvudbank” dagen innan till Avanza. En månad misslyckades överföringen av likviden göras från min bank till ISK:t på Avanza där jag har mitt sparande.

Eftersom överföringen misslyckades så fanns då inga likvida medel att investera för vilket då resulterade i att jag automatiskt tog likvida medel från min kredit vilket då medförde en räntekostnad.

Småpengar, absolut. Men jag vill inte behöva ha superkoll på detta, jag skulle vilja att man själv kan bestämma om krediten ska användas automatiskt eller ej.

Är det bara jag som tänker så här?

@PetterViktig Har du inga lån alls? Varken CSN eller bolån? I så fall kudos!
Annars blir det ju samma sak. Lån som lån.

Jag tyckte också att det blev för rörigt när det löpte en räntekostnad som kompenserades med en motsvarande ränteintäkt på isk för att kvitta så det positiva saldot på isk mot kreditkontot. Kundtjänst tyckte att “du kan bara låta pengarna ligga kvar i isk, för det kvittas”, men jag vill ha koll på vad som sätts in och tas ut från kontot.

2 gillningar

Jo då.
För flera år med universitetsstudier jag tog delvis CSN för detta.
Huset har med lån bortsett kontantinsats och viss amortering.
-Men min examen kan inte sjunka i värde.
-Huset ser jag ungefär som en räntefond, står värdet emot inflation över tid är jag nöjd. En viss konsumtion som kan ge minimal avkastning. Bor ändå billigare nu i en stor hyresrätt.
Så arbete och bostad krävde lån vilket är i annat område.
Börsen kan sjunka och ser inte värdet kontra risken. Hävstång kan ju fungera i negativ marknad också fast neråt…

1 gillning

Skulle aldrig se lånade pengar från en bank som vill tjäna pengar som gratis.

1 gillning

Jag har övervägt det, men är känslomässigt obekvämt att spendera pengar som jag inte har så, så jag tar inte mig själv att göra det.

Precis som med kreditkort som erbjuder gratis kredit där de hoppas att du ska sluta betala hela fakturan i slutet av varje månad hoppas ju såklart Avanza att du ska få mersmak och låna mer än gratiskrediten. Men precis som med kreditkorten är det bara att plocka russinen ur kakan om man så önskar och har viljestyrkan. De där extra 50.000 som arbetar för mig har inneburit ~15.000 i extra avkastning bara under detta år.

1 gillning

Du spenderar dem inte, du investerar dem. Tänker du samma kring bostäder, cash only?

Kunde gått tvärtom. Det är inte annat än hävstång du pysslar med.

Absolut kunde det gått tvärtom, men hela tanken med investeringar är väl att det över tid ska ge avkastning? Har man någon annan uppfattning kan man lika gärna lägga ner hela projektet, även utan belåning.

Skulle inte heller kalla 50.000 hävstång, hävpinne kanske.

3 gillningar

Det gäller att kunna hålla strategin i nedgång också. Lätt när det går uppåt.
Om du har en bostad belåna den för 500 000:- då så din pinne blir lite större.
Jag har valt avstå lån för investering just för det svänger mer åt båda hållen.