Jag har letat lite men inte hittat något bra om detta.
Säg att ett bolag har 1M i fritt eget kapital. Men totalt 2M på KF. Och man privat har 1M i utrymmet på K10:an. Så 1M kan man ju dela ut direkt. Men hur får man ut den sista 1M till ett så “billigt” sätt som möjligt. Värdeökningen på KF skattas ju inte. Eller man kanske skulle haft pengarna på en AF istället. Och då skattat fram mer fritt eget kapital vid försäljning…
Tar du ut pengarna och bokför det på 822X så borde du väl kunna ta ut allt som utdelning om du har utdelningutrymme? Förstår inte hur du tänker att en AF skulle vara bättre
Den första får du med 20% skatt. Den resterande 1mkr överstiger gränsbeloppet så då beskattas den som inkomst av tjänst. Finns inga billiga sätt så skatten lär bli +50%.
Som andra säger så är utdelning från KFen en skattefri intäkt. Om du inte har bråttom att få ut pengarna så mitt tips är att tömma din K10 nu och sen ta utdelning enligt grundbeloppet (i år 322 400:-) de kommande åren tills pengarna är slut.
Jag tror du missuppfattat något. Det är ju inte som att KF-vinsten blir låst i bolaget för evigt bara för att du inte explicit skattar på det uttagna beloppet