Vad är det som händer med Gamestop (GME)!? | Ett tillfälle för att ta fram 🍿

CNBC har flera gånger rapporterat at Melvin släppt sin short position. Det är enda nyhetsorganisationen jag sett det på

Kommentarer, redit, twitter säger att det stämmer inte. Så hur ligger det igentligen till? Och varför är det bara CNBC som rapporterar om det.

https://www.reddit.com/r/wallstreetbets/comments/l8539h/cnbc_now_running_ads_promoting_that_melvin/?utm_source=share&utm_medium=ios_app&utm_name=iossmf

1 gillning

Hold the line :rocket::rocket::rocket::rocket:
Själv sitter jag med på GME och AMC.
Svettades i fredags när småtimmarna närmade sig :slight_smile:

2 gillningar

https://twitter.com/_benkaufman/status/1354736893888516111?s=20

1 gillning

Det börjar nästan bli otäckt. Melvin capital fick ta in 3 miljarder USD för att inte konka bara på ett fåtal kort positioner.

Bara inte dessa Long-short hedgefonder har så mycket leverage att de drar med sig bankerna med en krasch som följd :scream: Känns ju inte att det var så tanken var att kriga mot dem.

Jean George var i en intressant intervju på Placera

Känns lite som en repetition av Long Term Capital management krisen 1998 där bankerna till slut fick gå in med ”bail out” för att det inte skulle bli en systemkris.

Vad tror du det får för konsekvenser?

Jag gillar ditt handle. Väldigt passande i sammanhanget.

“This has all happened before, and it will all happen again” - BSG. :blush:

Konsekvenser? Härdsmälta, lavin, tsunami och en j*vka astroid på samma gång. Oh, just ja… Glömde bort pandemin!

Njäe, världen är full av ”unintended consequences” så det hade ju varit synd om ett gäng småsparare som ska läxa upp WS utlöser en krasch. Blir inte lätt att vara småsparare därefter :joy: hopps på det bästa … att WS får en känga minus krasch :slight_smile:

Jag tror att frågan jag försöker ställa är ifall ni som är vana cashar ut och investerar när det gått ner mer?

Omöjligt att säga. Om lång-kort hedgefonder kör höga multipler på totala kapitalet så kan de såklart gå i putten eller behöva låna mer/få kapital tillskott.

Sådana hedgefonder har funnits länge men kanske några tog i lite extra för att tjäna ännu mer och gick på pumpen nu med WSB. Vilket är historia.

Det Jean George säger är att om en kort position går åt pepparn och ger förlust så måste de sälja av på lång sidan för att skapa vinster för att balansera förlusterna på kortningen.

Det kan ju skapa ett säljtryck på börsen så kurserna går ner, vilket vi sett senaste dagarna.
Det kan i sin tur leda till att andra hedge fonder får samma problem och måste sälja … ”rinse and repeat”
Det är väl detta som Jean är orolig för, men han är ju själv hedgefonds förvaltare men på obligationer så kanske inte så konstigt att han ser riskerna.

Visst kan detta utlösa en korrektion men osannolikt att inte bankerna lånar pengar till dem och räddar hedgarna. Bankerna kan ju få obegränsat med pengar från FED, så det enda som krävs för att rädda situationen är att man ser det som en systemrisk och kanske måste måla upp WSB som ett systemhot som motiv för att agera. Väl i den insikten så kommer pengarna fram och problemet är ”löst” och börsen studsar upp. Jag skulle dock inte vilja vara varken hedgefondsförvaltare eller WSB ansvarig.

Blir det en 10-20% korrektion så ser jag det som köpläge. Long term capital debaclet var ett köpläge åtminstone … även om man inte själv fattade det back in the day :slight_smile:

hahah, delar med mig lite material från r/wallstreetbets. Folk går all in för att ge fingret åt finansaktörerna

2 gillningar

Svårt att veta om det ens blir en korrektion så att casha hem känns aggressivt (annat än man sitter själv med leverage) … däremot köpa mer om det skulle bli en korrektion.

Sannolikheten är nog dock att det bara fizzle-out och inte mycket alls händer än det som redan hänt.

Plunge protection teamet i USA är säkert redan aktiverat :slight_smile:

Från han som beställde flygningen

2 gillningar

Hade varit intressant att veta hur många här inne som har köpt Gamestop-aktier dem senaste veckorna och hur ni resonerar? Sälja kommande vecka eller stanna kvar?

Jag köpte 3 aktier i Torsdags när dem låg på $380, precis innan Robinhood-skandalen. Jag kommer inte sälja kommande vecka.

Hur fungerar det i detalj när aktier ska “lämnas tillbaka” efter blankning. Räcker det att man betalar priset plus margin och ränta? Eller behöver man faktiskt genomföra köpet (sköter någon annan det?)?
Ja kort sagt är jag lite snurrig över hur det fungerar i praktiken/juridiskt.

Skulle hedgefonderna t.ex. kunna få statligt stöd (pengar) och betala in totalbeloppet utan att genomföra köpen själva?

Nä man måste genomföra köpet, det är därför aktiepriset gick upp så mycket för att hedgefunds köpte på högre och högre nivåer.

Köpte ett par i onsdags mest bara för att få känna mig delaktig i historieskrivningen… :sweat_smile: Räknar det som förlorade pengar, men ser det som underhållning.

Någon som har koll på detta får gärna utveckla då jag är lite osäker. Men när man under denna squeeze talat om att GME varit blankad upp emot 160% (sett många olika uppgifter men inga dagsaktuella) visst har det enbart gällt mängden aktier som finns i omlopp på den öppna marknaden? Alltså inte de aktier som storägare sitter stilla med. Eller har jag förstått det fel?

Om så vore fallet så skulle ju Melvin Capital, Citron Research mfl kunna köpa sig fria genom att handla direkt från dessa aktieägare utanför marknaden.

Vem är “man”?
Är det inte så att det är hedgefonderna som betalar men det är bankerna som äger produkten? Alltså att det är banken som är de som egentligen köper aktien?

Hedgefonderna har lånat aktier från aktieinnehavare (och ur tomma intet) för att sälja direkt, de måste därefter köpa tillbaka aktierna för att återlämna dem. Så det är inte banken som köper utan det är hedgefonderna. De hoppas på att köpa aktierna innan de återlämnar dem till en lägre kurs för att tjäna pengar på skillnaden.

Det blir en short squeeze för att de blir tvungna att återlämna aktierna pga en ökande aktiekurs, då de som lånat aktier är osäkra om hedgefonderna kan betala tillbaka dem, detta ökar aktiekursen ännu mer då hedgefonderna köper själva. Den här inititiala short squeezen har redan hänt, vet inte om det blir flera.

1 gillning

Tydligen ska aktien fortfarande vara shortad till ca 120% trots att Melvin enligt uppgift stängt shorten. Om det stämmer att några måste slåss om aktier som inte finns kan det nog klämmas mera :slight_smile:

Någon som vet hur man kollar upp hurvstor del är shortad? Och om det stämmer att Melvin verkligen stängt positionen?

Här spekuleras det i att Melvin faktiskt har stängt sin short https://www.reddit.com/r/wallstreetbets/comments/l99eep/dd_about_melvin_closing_their_position/

Här rapporterar S3 som verkar uppdatera typ dagligen om 113% av float är shortat https://mobile.twitter.com/ihors3/status/1355194252674953219

På flera andra ställen på WSB spekuleras det ju också i att rapporterad mängd shortade aktier är underskattat eftersom det är låga böter på att underrapportera men mycket pengar att tjäna.

1 gillning