Roligt för lekhinken 2021? Spekulationer / tips

Dela med er av roliga case, branscher och företag som blir heta 2021. Langa fram era tips och vad spåkulorna säger om framtiden.

1 gillning

Haha. Kul förslag!

Kände dock plötsligt att det här inte alls var min tråd. Kom inte på en enda spekulation på rak arm. Typ Tesla skulle jag väl säga med lite förakt. :grin::man_facepalming:

Många spekulerar i att “value” kommer få revansch nästa år. Om man verkligen skulle gå bananas, kryssningsrederier, flygbolag, restuaranger, biografer och allt annat som har haft ett bottenår.

Att hålla någon procent Bitcoin tror jag kan bli en bra spekulation.

Jag tänker på det här som en strategisk position och inte som en spekulation. :laughing:

1 gillning

Jag är lite nyfiken/rädd för att dollarn kommer går ner till samma nivå som före och efter finanskrisen under Obama-åren (innan Trump). Då är fortfarande fallhöjden stor och kommer äta på alla uppgångar som amerikanska innehav ger.

image

Försöker undervikta USA, kommer säkert straffa sig.

Just nu är min lekhink grön energi/teknik som många andra har satsat på. Återstår att se hur mycket som kommer satsas inom området om Biden faktiskt gör som han sagt att han kommer satsa mycket mer än vad Parisavtalet skulle ge.

1 gillning

Idiotsäker hedge! :nerd_face:

haha… ja, mest för att jag upplever att den yngre generationen föredrar det framför guld. Lite illa när man börjar känna sig gammal i gamet och inte ens har fyllt 40 år… :man_facepalming:

3 gillningar

För att komma tillbaka till on-topic. En trader som jag följer Jared Dillian mejlade ut följande för ett par dagar sedan till sina läsare om spekulationer för 2021:

1. A bullish view on equities overall into 2021
  2. Overweight non-US vs. US equities
  3. Overweight value and cyclical equity sectors over growth-oriented sectors
  4. Overweight emerging markets
  5. Short the dollar
  6. Short duration and steepeners in US and Euro rates
  7. Long credit including corporate, emerging market, and peripheral sovereign credit
  8. Long commodities including copper to play China’s cyclical upturn and oil to play a global cyclical upturn
  9. Long gold and bitcoin as short dollar proxies

Svårt argumentera mot.

2 gillningar

Majoriteten av de yngre kör 100% i lekhinken! Det gäller vara rik ganska snart. :grin:. Du är redan så rik Jan att du kan investera som en gubbe :shushing_face::face_with_hand_over_mouth::thinking::grin:. Det har du råd med. Haha.

1 gillning

Hahaha. Investera som en gubbe. Det ska jag komma ihåg. Är du också en gubbe @Jacke77?

Kanske temat för måndagens undersökning. Är du en gubbinvesterare? :joy:

3 gillningar

Shit vad roligt.

RikaTillsammans - av gubbar för gubbar

:joy::rofl::rofl:

7 gillningar

Jag är 43 år, ung som en gubbe :shushing_face:. Har alltid investerat mer eller mindre som en gubbe. Men som du vet gillar jag bara 100% Sverige index eller Global index. Knappast blanda lite % här och där. Guld bara smycke som jag fick i pressent. Dopet och andra högtider.:grin::shushing_face:. Haha

“Jag är lite nyfiken/rädd för att dollarn kommer går ner till samma nivå som före och efter finanskrisen under Obama-åren (innan Trump). Då är fortfarande fallhöjden stor och kommer äta på alla uppgångar som amerikanska innehav ger.”

Kan det vara en fördel om man äger aktier som opererar i Kina men handlas med dollar i aktien? https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/870913/pinduoduo-inc

" 1. A bullish view on equities overall into 2021
2. Overweight non-US vs. US equities
3. Overweight value and cyclical equity sectors over growth-oriented sectors
4. Overweight emerging markets
5. Short the dollar
6. Short duration and steepeners in US and Euro rates
7. Long credit including corporate, emerging market, and peripheral sovereign credit
8. Long commodities including copper to play China’s cyclical upturn and oil to play a global cyclical upturn
9. Long gold and bitcoin as short dollar proxies"

Så olja är inte så dumt då? Äger en del i Tethys Oil.

Tack för bra lista! Väl genomtänkt men ändå svår att agera på för mig. För att punkterna på listan ska infrias krävs ju att vissa grundförutsättningar infrias. Förväntningar om framtiden om pandemin, vaccin, QE-program, etc.

Om man gör grundantagandet att det ska bli sol och plusgrader imorgon är det inte så svårt att komma med spekulationen att fler kommer cykla till jobbet. Om det sen visar sig att det blir underkylt regn istället och ingen cyklar betyder inte det att spekulationen i sig var dålig, bara att man gjort fel grundantagande om vädret.

Framtiden är oviss och “assumption is the mother of all fuckups”. :sunglasses:

2 gillningar

Emerging markets kanske? De har ju gått sidled några år men tagit fart nu under vintern. Jag vill minnas att för några år sen så var resonemanget kring emerging markets samma som används för småbolag nu, att det är lättare att växa procentuellt från låga nivåer etc.

Jag kanske tänker snett men det talar ju mot utvecklingen av småbolagsfonder, eftersom den förra hypen kring emerging markets tog stopp så borde samma skifte kunna inträffa för småbolagstrenden.

1 gillning

Ramlade in på den här tråden när jag skulle lära mig mer om lekhinken och kan ju inte låt bli att imponeras av att ni hänger in Bitcoin, värdebolag och Tesla så där från höften. Säkert på att ni inte reste till framtiden innan ni skrev det :slight_smile: ?

Hade ni även nämnt Gamestop så hade jag blivit riktigt orolig och krävt att ni kör samma tråd igen i december 2021 för 2022 :rofl:

3 gillningar