Vad är det som händer med Gamestop (GME)!? | Ett tillfälle för att ta fram 🍿

Det som händer med Gamestop just nu anser jag vara otroligt speciellt och underhållande.
För att förtydliga innan jag skriver mer, detta är absolut inget jag skulle rekommendera någon att investera i, alla får bilda en egen uppfattning osv. Man kan snarare jämföra detta inlägg med en artikel ur aftonbladets nöjesdel.

Lite kortfattat om Gamestop, man har länge kunnat ana en nedåtgående trend för hela företaget. Som viss del kanske kan förklaras av det finns numera en oerhört stor tillgång på spel digitalt om man jämför hur det var för några år sedan när man var tvungen att åka in till närmsta centrum för att få tag i något spel.

Det som har hänt är att ett par ökända blankningsaktörer, framförallt Melvin Capital har blankat oerhörda mängder (från vad jag kunde utläsa ca 70 miljoner aktier vid årsskiftet) vilket är över 100% av aktierna i företaget. Inte nog med det, utan det finns även flera andra aktörer som har blankat en stor mängd, det totala uppskattade värdet vad jag har kunnat utläsa från olika trådar är ungefär 170% av aktierna i gamestop är blankade, OBSERVERA dessa siffror är inget som jag har hittat exakta stöd för, utan en del av informationen har kunnat utläsas på vissa trådar på det ökända “Wallstreetbets”.

I vilket fall, de specifika antalet aktier som är blankade är inte det intressanta utan det är snarare att väldigt många aktier var blankade när det underliggande fundamentala värdet förändrades och dessutom ett stort insiderköp.
-Microsoft och Gamestop ingår i ett avtal vilket innebär att en del av vinsten går till gamestop vid spelförsäljningar till Xbox.
-Den nuvarande VD:n köper 9 miljoner aktier i Gamestop för 76 miljoner.

Det uppstår en masshysteri på forumet Wallstreetbets där massvis med småsparare och mindre aktörer köper in sig i företaget, att Elon Musk köper in sig i företaget gör endast saken mycket värre (för blankarna) då många köper på sig ännu mer.

Min poäng är att vilken oerhörd makt småsparare som grupp kan ha. När ett så pass stort bolag som Melvin Capital kan få så enormt mycket på fingrarna när det uppstår denna typ av situation är otroligt intressant enligt mig. Ifall det rör sig om marknadsmanipulation kan man ju diskutera om.

Anledningen till varför jag lägger upp det här är för att höra vad många av er tycker om saken. När man läser vissa trådar här lär man sig så otroligt mycket och jag anser verkligen att det finns många oerhört kunniga människor som läser och kommenterar i trådarna.

Som sagt, detta är endast ett renodlat nöjesinlägg, där marknaden har agerat så otroligt “irrationellt” kanske man skulle kunna säga. Jag understryker även att informationen i inlägget är troligen inte helt exakt och bör tas med en STOR nypa salt, men de generella budskapet går väl förhoppningsvis fram.

2 gillningar

Enormt underhållande och det kommer sluta med tårar för väldigt många, främst på grund av förluster men även på grund av besök från SEC.

Här är några bra artiklar på ämnet.

Även Cornucopia har en bra förklaring på sin blogg:

Här en via institutional investor som jag följer från och till:

Angående:

Så tycker jag väldigt lika Ben Carson:

För mig är det här ytterligare ett tecken på att jag borde minska min aktieexponering. Det är så mycket sjuka saker som pågår just nu. Det här, ny teknik, tesla etc. Helt galet.

Sedan är det på ett sätt ganska humoristiskt också. Typiskt ett tillfälle att ta fram :popcorn: och kolla på.

Eller så tar du en chansposition nu vid 15:30, ingen minns en fegis :joy:

Till er som överväger att hoppa på: Ha en exit-strategi färdig INNAN köpet.

För det gick så bra med min blankning av Tesla tänker du? :wink:

5 gillningar

Kul inlägg @Hampus1

Samma “short squeeze” rusning händer nog när Jan släpper sin blankning i Tesla, … typ från 800 till 4000 USD på en månad. Säg till när du släpper dina “short” :joy:

Enig, det är helt tokiga grejer som händer på börsen nu. Som jag sagt tidigare får jag grymma 1986, 1990, 1999 och 2007 vibbar :fearful:

1 gillning

Tack för bra länkar, mycket intressant läsning.

För mig är det här ytterligare ett tecken på att jag borde minska min aktieexponering. Det är så mycket sjuka saker som pågår just nu. Det här, ny teknik, tesla etc. Helt galet.

Vet inte ifall citationen blev rätt, men i vilket fall instämmer jag till fullo. Har fått väldigt dåliga vibbar på sista tiden och har minskat min aktieexponering en del, jag går hellre miste om en uppgång den närmsta tiden än att jag tar en större smäll vid en djup nedgång. Mycket psykologiskt, kanske irrationellt men det ger mig helt klart mer frid i själen under dessa tider.

Dessutom som du säger är det väldigt humoristiskt! Det är ju otroligt roligt med lite action :slight_smile:

Citat Samma “short squeeze” rusning händer nog när Jan släpper sin blankning i Tesla, … typ från 800 till 4000 USD på en månad. Säg till när du släpper dina “short”

Haha :joy:, är väl risk för det!

Enig, det är helt tokiga grejer som händer på börsen nu. Som jag sagt tidigare får jag grymma 1986, 1990, 1999 och 2007 vibbar

Kan inget annat än att hålla med, som det berömda citatet “If shoe shine boys are giving stock tips , then it’s time to get out of the market.” av Joe Kennedy, om han ens har sagt det eller inte så tycker jag att under min relativt korta (5-6 år) investeringsperiod så har jag aldrig upplevt så många nya investerare i min bekantskap som tipsar om “in med pengarna i Tesla”, eller något annat oerhört populärt företag. Jag får så otroligt dåliga vibbar så jag har minskat aktieexponeringen något!

1 gillning

Haha, släppte dem för några månader sedan när jag förlorat 50 %. :joy:

Måste säga att det här citatet på Aleph-bloggen är roligast:

For those that own GME, sell now. I said NOW, you waited ten seconds.

For those that are short GME, hold your short to the degree that you can.

To the management of GME, do a PIPE, sell a convertible bond or preferred stock. Buy another company in a stock swap. Do anything you can to monetize the idiocy of the bull pool at wallstreetbets. They are offering you a free lunch. Hey, and as an added incentive, RC Ventures can’t sell right now, but you can. Every bit of monetization that you do will benefit RC Ventures to a degree, and dilute them as well (a plus!).

Take the dopes at wallstreetbets to the cleaners, and show them the power of the primary market as you dilute them. Oh, and while you have the opportunity, pay off your bonds, or at least set the money aside in escrow to redeem them at the call date. That is the rescue strategy for GME: sell stock to the losers who have foolishly bid the price up, and use it to rebuild you business. Even RC Ventures may thank you.

3 gillningar
2 gillningar

Nu har de gett sig på AMC Entertainment. +200 procent idag.

3 gillningar

Det är egentligen helt absurt, snacka om en pump and dump-armé som är ute och härjar :joy:

Man kan ju undra vart detta kommer sluta, man får hoppas att många nya är oerhört försiktiga och inte dras med för mycket. Det är nog väldigt många som kommer ha förlorat stora summor pengar i slutändan…

1 gillning

Vore intressant hur många som ägde game stop på avanza för en månad sedan. Var över 6500 tidigare idag.

Högst underhållande, men i min värld kommer det bara leda till förluster.

1. Hedgefonden kommer gå åt skogen. Förmodligen inga trevliga samtal från andelsägarna just nu.
  2. Småspararna kommer bränna sig för de kommer inte komma ur aktien.
  3. De som tjänar pengar kommer få SEC på sig.

Förlåt en okunnig… ser ni att den här typen av händelser kan få effekt även på indexfonder?
Och om det är USA-marknaden som är tokig så kanske det är mot just USA man ska minska sin exponering, dvs minska andelen globalfond?

647 st ägde GameStop på Avanza den 12:e januari.

1 gillning

Alltså det är sjukt underhållande det här. :joy: Samtidshistoria in the making.

7 gillningar

Att hedgefonden kommer gå åt skogen kan jag bara hålla med om, när jag har läst en del nu på wallstreetbets så verkar de mesta vara att sätta åt större aktörer som kör “fulspel” och flera verkar ha mentaliteten att det är i första hand inte att tjäna pengar, utan framförallt att verkligen få de stora blankarna att gå med förlust. Vad jag har förstått så har inte den verkliga short-squeezen hänt ännu.

Jag delar uppfattningen med att många småsparare kommer att bränna sig, rejält dessutom. Jag tror att när den väl dyker kommer den att dyka så otroligt fort så väldigt få kommer hinna gå ur.

Hur menar du med att de som tjänar pengar kommer få SEC på sig? Mig veterligen så är det väl inget olagligt som pågår när en aktie pumpas på detta vis, utom då själva marknadsmanipulationen men de är ju inte direkt korrelerande med de som tjänar pengar på aktien. Eller tänker jag fel?

Såg inte detta inlägg innan min föregående kommentar, men det var lite det jag menade, finns så otroligt många liknande :rofl:

Kul teeet. :ok_hand::joy:

Hej, normalt sett har jag bara investerat i index fonder och Lysa, lyssnat på bloggen i 2-3 års tid. Tack för en bra och lärorik blogg. Skapade ett Throwaway_konto för jag blivit paranoid den senaste veckan.

Men så fick jag för mig att köpa GME aktier (40$) efter att sett några roliga memes på Reddit. Förde över mindre än 1 % av mitt sparkapital som sagts i bloggen att man ska ha i enskilda aktier. I vilket fall, asymmetrin var bra, värsta som händer aktien blir noll. Bästa som händer den dubblas. Mitt liv förändras inte nämnvärt av en förlust eller vinst.

Från början tänkte jag köpa in mig på 15-20$ men jag tyckte avgiften för köpet var lite hög (avanza/nordnet lever i mantrat att avgifterna ska minimeras), det som fick mig att ändra mig när värdet dubblades var att jag kände mig ensam och ville vara del av GME gang efter jag sett några fler memes i en veckas tid. Detta var Memen som fick mig att köpa.

I lördags upptäckte jag att aktien rusat under fredagen. Funderade på att sälja i måndags men tänkte va tusan, jag låter pengarna vara. Sen har aktien bara fortsatt att stiga och senast jag kollade hade den stigit 600% (327$) sen jag köpte den.

Nu känns inte köpet så kul längre, nu har jag blivit paranoid och är rädd och ångrar att jag köpte den. Det är inte en rimlig ökning och det känns fel. Nu vet jag inte vad jag ska göra. Om jag ska sitta på aktien
som jag tänkte långsiktigt, eller om jag ens vågar sälja den. Det jag hade velat göra är att sälja den, och sen köpa tillbaka när värdet gått ner igen.

Jag har aldrig varit rädd för att handla aktier men det känns som att jag är delaktig i något som är fel, det handlar ju om svindlade summor pengar (inte för mig >2000$) men totalt sett. Sen blir inte saken bättre av att SEC och pump/dump nämns lite här och var. Jag ville bara vara en del av meme economy som en kul grej, och hade(har) ingen exit strategi, nu vet jag inte ens om det är lagligt att sälja.

Tänkte bara dela med mig, efter att jag såg tråden.
Ursäkta att jag är osammanhängande.

TLDR;
Köpte några GME aktier för 40$ för att vara del i meme economy.
Aktien stigit så mycket att jag blivit paranoid, ångrar köpet. Glad att jag inte köpte fler!

5 gillningar

Steg ett är att hämta tillbaka det egna satsade kapitalet.