Vad är det som händer med Gamestop (GME)!? | Ett tillfälle för att ta fram 🍿

Bara att gratulera! Som @guldfeber skriver sälj NU. Beroende hur mycket du vill leka så säljer du från insatsen till hela beloppet. Men för guds skull hämta hem vinsten. :moneybag:

Tror inte du behöver oroa dig för SEC eller något annat så länge man inte drivit på andra att köpa för egen vinning. Även om man gjort det är det högst osannolikt att något händer i Sverige. Sjukt omständigt för myndigheter att samarbeta över landsgränser.

Kul. Sälj och var glad att du lärde dig läxan att inte basera aktieköp på memes utan att förlora en mindre förmögenhet.:slight_smile:

1 gillning

Exakt!
En lekhinks aktie som dubblas så tar man hem kapitalet och låter resten löpa :grinning::+1:

Har en Magic formula lek i lekhinken. Rätt intressanta rörelser om man säger så … plus 100% på EBIX, Discovery och AMC Networks på god väg … kanske sammanblandas med AMC Entertainmen på RobinHood? :joy:

Skrattblandad förfäran :grinning:

1 gillning

På något sätt känns det hela som en facklig rörelse vs. stor-kapitalet. :slight_smile:

Sånt här har ju stora investere och fonder hållt på med bakom lyckta dörrar i alla tider men då endast för den rikaste procenten. Kul att följa när galna småsparare gaddar ihop sig och tar upp kampen. Givetvis kommer många bränna sig, men många kommer även tjäna ihop en bra hacka. De som kortat måste ju ha galna förluster - vilket känns bra på något sätt för det är egentligen de som allt för länge kommit undan med att medvetet krascha aktier för att tjäna på småspararnas bekostnad. De har blivit vana med att kunna leveragea sig superhögt och ta, vad som borde vara, extremt riskfyllda positioner utan att bli straffade p.g.a sin ställning.

8 gillningar

Man får nog börja hänga på Reddit lite oftare. Man är ju inte alls avundsjuk på de skärmdumpar som postas. :slight_smile:

4 gillningar

NAKD (klädkedja) är också +250% idag, Nokia är +40%, båda har nämnts på Wallstreetbets…

Edit: Koss Corp (KOSS) är +480% (!) idag, verkligen totalt kaos.

2 gillningar

Intressant intervju angående småspararna (retail) vs. hedge-fonderna. Tydligt vems ficka finansmedia sitter i. :wink:

2 gillningar

Nicklas från Avanza på twitter för en stund sedan:

Min kollega gjorde mig uppmärksam på att GameStop var den mest handlade aktien på planeten igår. Omsättningen motsvarar 10 dagars omsättning på Stockholmsbörsen, typ. De 10 mest blankade bolagen på Russell 3000 har nu stigit +223% YTD enligt Charlie Bilello :upside_down_face:

1 gillning

Helt galet. Jag ser fram emot dokumentären / spelfilmen om det här när den kommer ut.

1 gillning

Nu handlar det sannolikt om marknadsmanipulation som är rent olagligt. Men jag måste erkänna att det är lite svårt att tycka synd om hedgefond-förvaltare som helt medvetet tagit väldigt riskfyllda positioner och nu förlorar pengar, eller dess investerare som helt medvetet lagt pengar i en typ av fond (hedgefond) där förvaltaren just har större frihet för att kunna göra mer riskfyllda trades och upplägg… Det är ju inte precis en UCITS-fond med tvingande diversifiering man har lagt sina pengar i…

1 gillning

Idiotiskt att sprida sig tunt, tanken är ju att tvinga blankarna att lösa in sina positioner, inte pumpa upp bubblor i alla möjliga bolag.

Läste en kul kommentar på annat ställe:

Om man är riskchef på hedgefond med korta positioner och ett känt varumärke: get out now!

Håller med. Hedgefonderna har fått en näsbränna som de klarar av. Det är bra på sätt och vis. Problemet är att det kommer även småspararna få. Skillnaden är att hedge-fondernas pengar har mindre påverkan på vardagen än småspararnas pengar.

Det sekundära problemet är ju att börsen är ett noll-summespel. Ja, småspararna överraskade, gjorde något nytt och känner sig oövervinnerliga. Problemet är ju att gammal är ändå äldst. Få kommer “get out while you are ahead.” Det kommer bli uppsnurrade av förvaltarna. För att ta en klassiker, de vann slaget och förlorade kriget. En pyrrhusseger i bästa fall.

1 gillning

Ja det är mycket som är intressant med den här händelsen, inte minst vibbarna jag får från kryptovaluta när allt skulle “to the mooooon” i 2017 haha.

Tycket det är spännande mest ur ett beteendemässigt perspektiv, när ett system kan totalt svänga när tillräckligt många får för sig att göra något.

1 gillning

Är den här historien det ultimata beviset på att marknaden är irrationell?

Eller kanske det precis det omvända?
Att ett subset av marknaden klämmer åt storspelare som genererar ineffektivitet till sin egen fördel. Det fanns tillgänglig information om att det satt så stora mängder kapital kort i bolaget att det i sig påverkade marknaden. Direkt när informationen spred sig attackerade marknaden de som hade korta positioner.
Alltså all tillgänglig information avspeglar sig i priset?

1 gillning

Har följt det här med spänning för att se vart det tar vägen. Känns lite som att vara med i en del av finanshistorien och blir spännande att se hur det slutar.

Tycker det känns som ett härligt f*** you till de stora hedgefondförvaltarna på något vis. Och diskussionen i media om att det är marknadamanipulation och synd om dem som förlorar så mycket pengar känns snedvriden. Vad är det inte om marknadamanipulation när stora etablerade aktörer shortar en aktie till en nivå av 140% som det verkar ha varit nu senaste dagarna.

Även intressant att följa det kulturella fenomenet kring det på något vis. Husguden är ju DeepFuckingValue som återkommer gång på gång på WSB. Har hållit sen typ ett år eller längre och gått från $50k till $47 miljoner idag. Helt sjukt

4 gillningar

Om man tror 100 % på effektiva marknadshypotesen så är det ju så. Eugena Fama brukar ju säga att det inte finns några bubblor. Det är ju var marknaden värderar saker till som gäller just där och då. Det är att dra lite lång enligt min mening, men ändå.

Jag brukar ju tänka att EMH är som en flod som flyter. I den skapas dock ibland virvlar som inte är effektiva. Dessa kan man välja och utnyttja eller ej. Så som @HenrikH t.ex. skriver. Det är ju ett ansvarig sätt att spekulera.

Ökänt om du frågar förvaltarna på Hedgefonder kanske. Men utan Ö om du frågar de unga killar som kan sätta ett stor fuck you-finger i facet på nämnda förvaltare.

15027 ägare hos Avanza nu på morgonen.

Ja, helt galet drama och vi får bevittna allt på första parkett :smiley:
Dock såg jag att mycket av mina aktier (som inte borde gå ner) tappade flera procent igår, är det som någon “vortexeffekt” att folk tar ut pengar för att investera i vad WSB håller på med?

Visst har även Blackberry och Express blivit utsatta?