Vad är din ekonomiska ”Guilty pleasure”?

Kvalitetsskor är något jag skulle vilja veta mer om. Förslag på märken eller återförsäljare att kolla upp? Tack på förhand.

:joy:

Jag skrattar för jag känner igen mig så väl i detta. Blåbär i morgonyoghurten är nog min enda guilty pleasure… :sweat_smile:

3 gillningar

Paulùns mjuka hasselnötssmörsbakade musli, mm mm mm…

3 gillningar

Davidssons skomakeri i Uppsala, man kan gå dit med öppet sinne och bli lite fattigare. Crocket and Jones är ett bra engelskt märke har löst mina fotproblem, och jag insåg att jag haft skor som inte passar mina fötter hela mitt vuxna liv.

2 gillningar

Du är inte ensam. Men däremot ser jag det inte som ett guilty pleasure. Köper man välbyggda saker med genomtänkt design så slipper man byta ut de om några år. De går oftast att reparera om man skulle ha otur och det finns ofta ett andrahandsvärde som gör att det känns som en motiverad kostnad. Klassisk design har dessutom övertag genom att de redan klarat tidens test.

Även om jag gillar nya saker så vill jag gärna ha välbyggda och långlivade möbler. Det gynnar både min ekonomi och vår miljö.

2 gillningar

Frisören👩‍🦰 20 tecken

Jag resonerar precis som dig, men lyckades inte formulera det lika elegant!

1 gillning

Resor /semestrar - det är inte kvalitet utan kvantitet - älskar att resa och mitt måtto har alltid varit att ju billigare det ör ju längre / desto fler resor kan jag göra :slight_smile: Det är upplevelser och mat vi prioriterar när vi är ute och reser men det blir inte 5 stjärnigt för det. Före corona kunde vi lätt åka utomlands 5 gånger per år.
Sen kom corona och satte stop för det och vi har sparat massor med pengar :slight_smile:

Dessert-ost, parmesan. Går åt i stora mängder och måste alltid köpa dyraste per kg om det finns flera alternativ av samma ost.

1 gillning

Originalpressningar och LP-skivor? [trying not to relate] :roll_eyes: :sweat_smile:

Skivor och syntar är min svaga punkt. Sparsamheten kring röda prislappar i matvarubutiken är som bortblåst när den där plattan jag letat efter i tio år plötsligt dyker upp på Discogs.

4 gillningar

@Fredrik_Wigert , @dinajel, var det någon som sa musli? :rofl:
Stegade nyligen upp kvalitén ett pinnhål även jag men inte hela vägen upp till paulúns. Receptet nedan kan inhandlas på Willys, rekommenderas på naturell fil med några strimmor sirap :+1: :star_struck:

EDIT: Som svar på trådens topic har jag ett och annat verktyg av högre kvalite än nödvändigt för min nivå av hemmafixande…

3 gillningar

Tror musli är nästa hipster-grej!
Men en tankeställare: varför kan en lunch kosta 110:-, men katastrof om en veckas frukostar kostar 110 totalt? Ett paket paulùns, en stor naturell yoghurt med naturlig fetthalt och en fin juice = hela veckans frukost för typ samma som en utelunch. Fullt rimligt.

5 gillningar

Jag skulle påstå att Pauluns är miniminivån för en frukost! :slight_smile:

Dessutom tycker jag att kombinationen av Granola/musli och Excel var inspirerande. Kanske måste prova!

Ett tips om någon av er är i Finland är att köpa med er Bondbönegranola, passar utmärkt att blanda med t.ex. Pauluns. Finns säkert någon motsvarande svensk variant också.

För övrigt tycker jag att cykel- och friluftsprodukter är ett utmärkt sätt att spendera nästintill obegränsade mängder pengar.

2 gillningar

Prenumeration på kaffebönor som är rostade i Sverige senaste veckan och som kommer i brevlådan :sweat_smile:

3 gillningar

Ost och chark/mat generellt och datorkomponenter

1 gillning
  • udda upplevelser och häftiga resor. Bryr mig inte om boendet så mycket men vill gärna ta mig till platser inte så många varit på. Lägger gärna pengarna på guide mm.
  • exklusiva ullkappor (rätt bra för det räcker med ett par tills behovet är mättat ganska många år :sweat_smile::sweat_smile:)

I vardagen är det som jag skrev tidigare Champagne . En annan guilty pleasure är dyra kryssningar, helst i Västindien.

Rocket League, iofs bara några hundralappar per år. Men en otroligt onödlig utgift att köpa skins i ett online-spel

1 gillning

Målarfärg (och verktyg)

1 gillning

Har alldeles för många guilty pleasures tyvärr :joy:, men så länge sparkvoten är uppfylld så.

I ngn form av ordning:
Bra mat
Frekventa restaurangbesök
Resor (när det gick)
Vin och champagne
Kläder (dock har jag grejorna sjukt länge = stor garderob och bra hållbarhet)
Bil

Sen har vi två tonåringar som äter som en mindre mellansvensk stad och kostar i aktiviteter. De är väl den kommande största ekonomiska lyftet när de flyttar hemifrån.

5 gillningar