Alla har en siffra. Vi pratar nu om en klumpsumma pengar efter vilken du aldrig någonsin får tjäna eller få mer pengar. Du får placera dem, köpa och sälja vad du vill, men du får inte ha lön för resten av livet.
Siffran är alltså den minsta siffran ni skulle gå med på. Jag har själv grubblat på frågan så är intresserad av vad forumet tänker.
(Ditt nuvarande liv är detsamma, men lönen helt försvinner.)
Jag har tänkt att för 100 mille skulle jag sälja företaget direkt. Jämt och fint. 25 till skattmasen, 50 för att hela familjen ska leva gött på avkastningen och 25 till ett bättre boende.
Ju mer jag läser här på forumet tänker jag att jag kan sänka summan dock.
Jag trivs ganska bra med mitt liv trots att det inte är så monetärt jätterikt men när jag använder verktyget för FIRE Ekonomisk frihet (FIre)-kalkylator | RikaTillsammans så säger den att mitt tal är 15 miljoner. För att ha lite marginal så säger jag 20 miljoner, då kan jag fortsätta leva som jag gör i dag men få mer tid med familjen. Dröm!
Min siffra är dynamisk. Jag är nu i läget att om jag blev allvarligt sjuk skulle den hamna under nuvarande nettoförmögenhet. Kanske även att jag skulle ta mig en ordentlig funderare om jag t.ex. bröt benet eller något sånt.
Jag tänker mycket på det. Saken är den att 1) om jag slutar jobba nu skulle jag nästan säkert aldrig börja jobba igen. Och 2) jag vet inte om jag skulle må bättre eller sämre av att sluta jobba. När jobbet är som bäst är det väldigt givande. Men ibland (ganska ofta) kan jag inte hantera stressen och mår dåligt av det. Man kan tycka att jag med min förmögenhet borde kunna ta jobbet med en klackspark och inte stressa upp mig så mycket, men det är tydligen svårt.
Utan att bli sjuk och om jag låter mig tro att jag kan klara av att bli mindre stressad av jobbet så tror jag att min siffra ligger på en nettoförmögenhet runt 60 miljoner. Då känner jag att jag verkligen kan leva som investerare och känna mig lite förmögen (vilket är supertramsigt, men man är ju tramsig).
Jag tyckte jag förebyggde mot detta med parentesen, men den pension du har just nu och bostaden du har förblir. Du kan alltså behöva mer eller mindre beroende på hur det ser ut!