FIRE i Finland och skatt?

Hur räknar ni med skatte procent osv?

Den presumtiva anskaffningsutgiften är lägre efter 10 år, borde jag räkna mina årsutgifter 12x25+ skatt?
Om jag vill ha ut 1k€/mån så behöver jag 300.000€ + 22 % skatt?

alltså 366.000€ sparat

En bonus fråga om man ska ha 5 års buffert, skulle ni spara den direkt i ränte eller bankontto eller fylla på aktier tills det är extra 60k i detta fallet och sedan sälja

Tack

Pingar in lite mumintroll och praoande mumintroll som kanske har nå’t att bidra med. @JayR @Esko

Uppskattat

1 gillning

Ja, så länge ditt årsuttag understiger 30 000€ kan du räkna med 18% skatt som du gjort.

Ok tackar, skrev fel dock, 20% borde det vara

Vad jag kan se räknade du rätt, 1/(1-0,18) = 1,22

Hur tänker du kring buffert? Hade du investerat tills du har extra 60k€över ditt fire nummer

eller

När du nått ditt nummer börjat spara cash/räntor tills du når 60k

Det var nog inte avsett till mig va’?

Jodå, du kan bara lossas att det är kronor vi pratar om📉

Aha, du tänker på mina egna Fire-tankar?

Jag var fullinvesterad fram tills för en månad sedan. Nu mosar jag in allt intjänat överskott från lön på fasträntekonton (öppnar ett nytt i månaden). Jag siktar på att åtminstone ha två årsutgifter tillgängliga där när jag skjuter ut mig.

2 gillningar

Lite nyfiken och OT vad gäller denna tråd - varför ett nytt fasträntekonto varje månad?? Alltså 24 st med inte sååå stora belopp?! Eller är det en månads behov per konto? Kanske helt självklart för flertalet men jag fattar nog ändå inte riktigt… :face_with_peeking_eye: Används flera olika banker?

Just nu för tydlighet och för att de jag valt inte har fria uttag utan är låsta ett år. Då innehåller varje konto två månaders utgifter.

Låsningen gör mig mindre benägen att försöka köpa dippen. :sweat_smile:

Och max 12, inte 24

1 gillning

Hur identifierar du dippen ?

Exakt. Det gör jag inte. :slight_smile: