Vad är vilande aktiebolag

Jag har ett aktiebolag sedan några år. Numera pensionär och har inte haft några inkomster i bolaget sedan 2018. Har dock tagit utdelning och en ellr två gånger per år gjort lite omplaceringar av kapitalet. Kan detta företag kallas vilande med de aktiviteter som gjorts eller måste akiviteterna vara totalt minimerade? Har sett olika svar på detta spörsmål och får ingen klar bild. Jag vill kunna likvidera bolaget relativt snart och inte vänta fem år yterligare.

Du får inte alls ha någon verksamhet eller någon anställd. Tidigare var det 5 hela år (5 bokslut) men ändras från 2026 till 4 år. Åren börjar räknas från det året som du alltså inte alls har någon verksamhet.

Allt kring detta kallas 5:25. När du uppfyller villkoren, som tyvärr är en gråszon, kan du dela ut kapital till 25% beskattning.

Jag har ett bolag som startade sin trädaperiod 2012. 2018 gjorde jag en utdelning för att “provtrycka” och se om skattemyndighten tyckte bolaget var vilande. När skatten för 2018 vunnit laga kraft så fick jag besked att det var vilande.

Efter det har jag fortsatt på samma sätt helt utan verksamhet och då kunnat dela ut kapital till 25% skatt. Jag tyckte provtrycket var viktigt.

Tack det var ju bra att veta. Mitt kapital ät fördelat på tre banker (bland amnnat Lysa och 1/ 3är kaptalföräkring. 1/3 Sparkonton och 1/3 är räntefonder. Det innebär ju en fondrobot som automatiskt placerar om pengarna. Bör jag flytta allt till sparkonton istället?

Nä det ska du inte behöva. Men ingen aktivitet bara. Absolut inte köpa och sälja. Ingen anställd och bara en handfull räkningar (max) på ett år inkl. revisorn eller ekonomibyrån typ.

1 gillning

Tack jättebra att få svar på detta forum!

1 gillning

Jag tror Monica här på forumet postade i en annan tråd att det finns rättegångsparxis för åtminstone ett fall där bolaget hade runt 40 transaktioner per år och det ansågs fortfarande vara vilande. Jag antar att det handlar om vilka typer av transaktioner det är. om det är uppenbart ombalanseringar någon gång per år med fonder och dyl, bör det inte vara några problem.