Vad betalar tandfen nuförtiden?

Är tandféns ersättning marknadsmässig? Frågan vi alla med 6-åringar funderar dagligen på. :joy:

Nu behöver du inte undra. Här får du svaret. Dessutom med en historisk utveckling sedan 2001. Nu är det iof för sig siffror för den amerikanska tandfén, men jag tänker att även de svenska tandféerna står sig i den globala konkurrensen.

Något som sticker ut däremot är att tandféerna verkar förvalta sitt kapital väl, då de konstant legat med en högre utbetalning (=tolkar det som en högre avkastning på eget kapital) än vad motsvarande investering i amerikanska börsen har gjort.

Tandféer, well done! :partying_face:

PS. Sorry, men kunde inte låta bli. Har ju ändå lagt oproportionerligt mycket tid på bilden ovan. :joy::see_no_evil:

42 gillningar

65 spänn för en pytteliten mjölktand?! Det är ju värre än toapapper och ägg… samtidigt!
:scream: :rofl: :tooth:

Fantastisk graf @janbolmeson ! :heart:

#qualitycontent

13 gillningar

Fantastiskt. Men nu undrar mitt barn vad som hände 2022-2024. Fx-effekt?

3 gillningar

Jag tänker ju mig att tandféen betalar i mynt, ett per tand. Ska behållningen öka så får vi gå över till euro.

4 gillningar

Frågan är väl om Tandfen övergått till Swish? Eller möjligen då Venmo om det är i USA. Annars tänker jag att ersättningen i Sverige är den samma som när mina barn var små: en guldtia.

6 gillningar

Ja, hemma hos oss har tandfen också gett en guldtia. Får ta ett snack med henne att det inte är marknadsmässigt. Inte ens nära. :joy:

6 gillningar

Tandfen betalar 100kr per tand. Inflation vettu!

3 gillningar

Ingår tänder i KPI?

3 gillningar

Instämmer, mynt ska det vara.
Tandfen betalar bra i :switzerland:

1 gillning

En guldpeng (10kr) per tand blir det hos oss!

Vi har inte introducerat begreppet tandféflation hos barnen ännu, så det funkar!

3 gillningar

Jag är mest chockad över att deras studie presenterar tandfen som brunett.
I min värld har tandfen alltid varit blond!

Så här ser väl inte tandfen ut?

2 gillningar

Vår tandfe kör också med guldpengar.
Inflationen har dock varit hård, så det är svårt för det stackars barnet att kunna köpa något.
Förvisso har barnet fått en bra träning att spara. Men belöningen blir medioker även efter tio tappade tänder :confused:

1 gillning

För runt 10 år sen när det var aktuellt så hade tandfen övergått till swish här iaf :joy:

1 gillning

Jag har för mig att halva grejen var att lämna tanden i ett glas vatten för att nästa morgon vara förvandlad till en guldpeng i vattnet.

7 gillningar

Det måste höjas, stackars barn!!
Trist att tappa alla tänder och spara länge också blir det 200 kronor.

Räcker ju inte ens till ett vanligt Lego idag, 50 kronor känns som minimum! Stoppa inte 50 lappen i ett glas med vatten bara.

Tycker det verkar som att tandfen är en girig jävel som utnyttjar barns oförmåga att förstå inflation.

3 gillningar

Det var en femma redan på 70-talet. Sjukt dålig utveckling! :scream:

Den nya gigekonomin har nå’t även garnityrhandlarna på börsgolvet! :smiley:

Tappar du tolv tänder i månaden i tolv år kan du räkna med återväxt i munnen med tolv nya tänder i munnen i resten av ditt liv. Det har jag hört i en podd!

p.s. Gott folk, det behövs ingen akut accent.

Tandfén köptes av Disney, måste vara därför.

1 gillning

Samma här. Sedlar funkar sådär i vattnet.

Jag lämnar in en proposition om att byta från guldtia till rent guld i kvantitet motsvarande värdet av en guldtia runt sekelskiftet och i tillräcklig kvantitet för att den ska vara intressant för ett barn.

Fördel: Inflationsjusterat över långa perioder, glada barn.
Nackdel: Dyrt som… och omständligt

Alternativt för kryptofantaster är att man lägger i en bitcoin i glaset.

1 gillning

Kanske borde pengen öka med åldern på barnet. Känns lite mycket att ge en hundring till en sexåring. Vår tandfe var för övrigt rätt slarvig och glömsk. Ibland tog det flera nätter innan hon kom med peng.

3 gillningar