Jag ska byta tjänst inom kort och står inför en ny löneförhandling. Räknar med att förhandla om 2025 års lön direkt och sålunda ej vara med i revisionen i vår.
I typfallet får vi revision kring märket. Senaste åren har ju märket varit betydligt högre än tidigare.
Vad tror ni nu om avtalsrörelsen i vår? Blir det reallöneökningar eller går vi tillbaka till kring 2%?
Min fackliga kontakt tyckte jag skulle begära motsvarande 2,5 %. Jag tycker mig ha snappat upp att LO och kompani är taggade inför avtalsrörelsen och jag tänker optimistiskt att vi kan få ett märke på 3-4%.
Är jag ute och cyklar? Finns det nationalekonomiska parametrar som gör att det redan är färdigt för de som förstår sig på det?
Tillgång och efterfrågan (i detta fall på arbetskraft) påverkar även lönerörelsen.
Nuvarande och förväntad inflationstakt är också viktigt.
Jag tror inte på mer än 3% i det centrala avtalet.
Undrar hur många år det kommer ta innan vi har tagit igen tappet för reallönerna som skedde under tiden med den kraftiga inflationen. Vi tappade ca 8-10 års reallöneökningar i Sverige under den perioden om jag minns rätt.
Om det ”bara” blir 3% löneökning så lär det ta många år. I flera andra Europeiska länder var löneökningarna högre än i Sverige under inflationsåren. Så svenska löner har mer att ta igen.
“Men eftersom även inflationen har hållits på en låg under större delen av perioden, bortsett från de två senaste åren, har reallönerna kunnat öka med i genomsnitt 1,5 procent om året. Totalt har reallönerna stigit med 53,8 procent mellan 1995-2023.”