Vore intressant att få en bild av hur ökningarna i årets revision varit för de som är anställda inom systemutveckling/IT. Vi ligger rätt sent med revision så blev klart först i slutet av sommaren. Jag själv fick 6,7 % i år. Är rätt säker på att det är mer än mina kollegor, men tror samtidigt att företaget försöker snacka ned snittet så att alla ska tro att man fick lite mer. Förra året fick jag 1,8 %, så jag är inte bortskämd direkt. Inget kollektivavtal bör tilläggas. Generellt känns det som att de faktiska ökningarna ligger 1 - 1,5 % över märket.
Vad fick du i år? Har du någon bild av hur snittet ser ut på ditt företag? Här menas alltså ren revision och inte ökning p.g.a byte av arbetsgivare, mer ansvar osv.
De ändrade hur equity-komponenten av vår ersättning fungerar, vilket gjorde att den procentuella löneökningen såg bättre ut än den egentligen var. Den faktiska löneökningen var 1% om jag inte missminner mig - d.v.s. en reallönesänkning. Men å andra sidan tar jag hellre 1000 kronor idag än 2000 kronor som jag får vänta fyra år på innan jag har tillgång till, så på så sätt var jag rätt nöjd även om 1% ökning i total kompensation inte är något att hänga i julgranen.
Hatar sådana argument, för det säger egentligen ingenting. Man får lust att kontra med att i år har vi introducerat ett ”income control”-program hemma där vi ser över att vi har rätt pris utåt på de tjänster vi erbjuder.
Fick 2,2% trots goda lovord både internt och från kund (jobbar som konsult). Undrade vad jag inte gjort tillräckligt bra och vad jag skulle förbättra, men fick bara till svar att företagets ekonomi inte tillät mer. Så jag sa att jag såg det som en uppmaning att säga upp mig och gjorde det några veckor senare. Ska bli kul att snart börja på ett nytt jobb .