Prata med chefen ang lönekorrigering

Hej! Fick en årlig ökning på 6,8% i år, jobbar som it-konsult i området UX/UI Designer. Gjorde även ett byte av uppdrag och gick nu ut som Senior-konsult. Så indirekt en befordran.

Sa till min chef vid lönesamtalet att vi kör på 6,8% men att jag vill ha ett till samtal i höst. Tänkte då nämna att jag vill ha en lönekorrigering utanför den årliga lönerevisionen.

Nån som har erfarenhet/tips om detta?
Hur läggs det bäst upp eller tas upp med chef?
Och hur mkt är rimlig korrigering?

Har idag 47 000 fast lön, men känns för lågt för en senior roll.

Ska tilläggas att det är i stockholm på en firma med 2000 anställda.

Om du fick en smärre befordran nu så är det kanske mindre sannolikt att din roll uppgraderas ytterligare en gång i höst?
Chansen att din arbetsgivare budgeterat för en justering av löner i q3 är väl minimal…

1 gillning

För förtydligande: Fick alltså först löneökning och sen ett tag efter titeln Senior, dvs befordran va inte beräknad i den årliga löneökningen.

Men har du blivit befordrad då eller ”bara” såld till kund på annan titel, dvs högre rate? Vad som är interna titlar så att säga behöver väl inte vara det samma som används externt i sälj tänker jag.

Har du inte haft en dialog med din chef om det här, konstigt om ni har lönesamtal och då inte pratar om befordran.

Nej precis, vi har inga ”titlar” på så sätt internt, och utan min vetskap så såldes jag som senior till kund, vilket betyder mer ansvar, svårare uppgifter osv. Med andra ord vill jag i och med det ha högre lön, Vrf annars ta svårare uppdrag… bara osäker exakt hur jag ska diskutera detta med chefen, hur jag ska lägga fram det smartast.

Hör med facket eller läs ert kollektivavtal, men jag tror inte man har någon rätt till mer än ett lönesamtal per år.

Har ej kollektivavtal, men man ska skilja på lönesamtal och lönekorrigering. 2 olika saker.

Boka ett möte med chefen, säg att du blivit kontaktad av en rekryterare på linkedin som du haft ett möte med.
Om de gillar dig brukar det börja brinna i knutarna och plötsligt kan de ge dig 10-20% mer utan att du ens nämner vad du ev har fått som förslag.

1 gillning

Har väl varit lite i samma sits som du.

Har idag 50000, då med 8 år som s.k. “senior”, men det märks absolut inte i lönekuvertet, det har varit blygsamma påslag på 2-3% om året, nu senast exakt 3%, vilket är sämre än “märket”. Timpriserna har legat stadigt de senaste 5 åren i mitt uppdrag.

Grattis till dina 6,8%, det har jag bara lyckats med en gång i min karriär, då jag låg hopplöst efter vad marknaden betalade. Då ville man behålla mig.

Min erfarenhet är att det är meningslöst att tjafsa, de har sina marginaler, vill du ha ut mer av kakan, gå till ett “no-office”-företag, eller starta eget. Tveksam om de stora konsultbolagen kan matcha de löner som går att få ut på andra mer slimmade ställen.

/

1 gillning

3% var inte sämre än märket. 2022 låg märket på 1,8%.

I år blir det 4,1%, vilket ör en reallönesänkning tyvärr.

Är du konsult är din lön korrelerad till vad du drar in. Höjs inte timpriserna mot kund, kommer inte din lön att höjas heller. Min erfarenhet är att både juniorer eller seniorer betingar samma timpris. Möjligtvis att en senior kan ligga +100, men det är småpengar i det stora hela. Din arbetsgivare vill ju också tjäna pengar på dig, samtidigt som de vill ha en extra marginal om du inte skulle vara i uppdrag.

En månadslön på 55kkr kostar arbetsgivaren drygt 105kkr. Lägg till de fasta kostnaderna och utlägg med mera. För att företaget skall gå med vinst på den lönen, måste du dra in minst 1,3 miljoner per år.

Tack för bra input! Vet att våra seniora konsulter ligger några 100kr upp. Och har alltid haft 100% beläggning. Sen har jag lite mig själv att skylla då jag prisa in mig lågt, men legat på 7% årlig ökning. Har pratat med kollegor som har mindre erfarenhet och ligger runt 55k, som inte säljs som senior. Så vill på ett snyggt sätt bumpa upp lönen utan att lägga ett konkurrerande kontrakt i knät på chefen, av erfarenhet har det funkat sådär då det kan ses lite som illojalt och hot.

Men jag ska försöka få ett samtal med chefen, går inte det får jag grinda mina år med 7% ök så är jag snart ikapp.

Japp har inget med varandra att göra samkörs sällan. Om inte annat så för chefens skull. Korrigering skall inte påverka potten han/hon har att fördela varje år för same same arbete (förenklat).

Har arbetat på flera stora företag och justeringar utanför ordinarie löneprocess görs extremt sällan.
Smid medan järnet är varmt ev få det skriftligt.