Prata med chefen ang lönekorrigering

Hej! Fick en årlig ökning på 6,8% i år, jobbar som it-konsult i området UX/UI Designer. Gjorde även ett byte av uppdrag och gick nu ut som Senior-konsult. Så indirekt en befordran.

Sa till min chef vid lönesamtalet att vi kör på 6,8% men att jag vill ha ett till samtal i höst. Tänkte då nämna att jag vill ha en lönekorrigering utanför den årliga lönerevisionen.

Nån som har erfarenhet/tips om detta?
Hur läggs det bäst upp eller tas upp med chef?
Och hur mkt är rimlig korrigering?

Har idag 47 000 fast lön, men känns för lågt för en senior roll.

Ska tilläggas att det är i stockholm på en firma med 2000 anställda.

Om du fick en smärre befordran nu så är det kanske mindre sannolikt att din roll uppgraderas ytterligare en gång i höst?
Chansen att din arbetsgivare budgeterat för en justering av löner i q3 är väl minimal…

1 gillning

För förtydligande: Fick alltså först löneökning och sen ett tag efter titeln Senior, dvs befordran va inte beräknad i den årliga löneökningen.

Men har du blivit befordrad då eller ”bara” såld till kund på annan titel, dvs högre rate? Vad som är interna titlar så att säga behöver väl inte vara det samma som används externt i sälj tänker jag.

Har du inte haft en dialog med din chef om det här, konstigt om ni har lönesamtal och då inte pratar om befordran.

Nej precis, vi har inga ”titlar” på så sätt internt, och utan min vetskap så såldes jag som senior till kund, vilket betyder mer ansvar, svårare uppgifter osv. Med andra ord vill jag i och med det ha högre lön, Vrf annars ta svårare uppdrag… bara osäker exakt hur jag ska diskutera detta med chefen, hur jag ska lägga fram det smartast.

Hör med facket eller läs ert kollektivavtal, men jag tror inte man har någon rätt till mer än ett lönesamtal per år.

Har ej kollektivavtal, men man ska skilja på lönesamtal och lönekorrigering. 2 olika saker.