Frågor inför lönesamtal

Hej alla glada och kloka!
Vi ska ha lönesamtal nästa vecka och enligt avtalsrörelsen för motorbranschen vi ska ha en ökning på mins 3,4% om jag har förstått det rätt.
Men våran chef i förväg har meddelat oss att ökningen blir inte mer än 400kr per person vilket jag tycker att inte stämmer överens med avtalet.
Vi har kollektivavtal här vi jobbar men jag är inte med facket.
Kan de verkligen göra så? Att höja hur mycket de vill eller måste de följa vad avtalet säger?
Tack på förhand!

Tror lite mer information krävs här men spontant låter det mycket märkligt. Kan finnas lokala avtal såklart.

Blev lite nyfiken och då jag själv inte har koll på detta, framförallt då mina lönesamtal är mer öppna med min chef.

Så jag körde din fråga i ChatGPT och fick fram följande:

:small_blue_diamond: 1. Kollektivavtal gäller alla på arbetsplatsen

Om företaget har ett giltigt kollektivavtal, till exempel med IF Metall (vanligt i motorbranschen), så gäller:

• Avtalet omfattar alla anställda inom det avtalsområdet, inte bara de som är med i facket.
  • Det innebär att löneökningar enligt avtalet ska gälla även dig, oavsett medlemskap.

:small_blue_diamond: 2. Vad säger avtalsrörelsen?

Du nämner att motorbranschens avtal säger minst 3,4 % i löneökning — det stämmer med det avtalsutrymme som fastställdes i 2023 års industriavtal, som många branscher följer.

Men det är viktigt att veta:

• 3,4 % är inte alltid en individuell garanti, utan det kan vara ett genomsnittligt löneutrymme för hela arbetsgruppen.
  • Men om arbetsgivaren säger rakt ut att ingen får mer än t.ex. 400 kr, då låser de utrymmet, vilket kan strida mot hur avtalet ska tillämpas (ex: individuell lönesättning eller pottfördelning).

:small_blue_diamond: 3. Kan arbetsgivaren sätta ett tak på 400 kr/person?

Det beror på hur löneavtalet är utformat. Men:

• Om 3,4 % är ett lägsta totalutrymme, och företaget betalar mindre än det i genomsnitt, kan det vara ett brott mot avtalet.
  • 400 kr motsvarar bara 3,4 % om du tjänar cirka 11 765 kr/mån, vilket knappast gäller i motorbranschen – alltså: för många innebär 400 kr betydligt mindre än 3,4 %, och då följs inte avtalet.

:small_blue_diamond: 4. Vad kan du göra även om du inte är med i facket?

• Du kan fortfarande kontakta facket lokalt (t.ex. IF Metall), och fråga vad som gäller i just er verkstad – de kan agera eftersom du är en del av avtalsområdet.
  • Du kan också påpeka detta till arbetsgivaren på ett sakligt sätt:
    “Enligt det gällande kollektivavtalet för motorbranschen är det ett löneutrymme på minst 3,4 %. 400 kr motsvarar inte det för min lön. Hur motiveras detta?”
3 gillningar

Vilket kollektivavtal är det som gäller? Är IF Metall det vanliga facket så att säga?

1 gillning

3.4% är märket för er som kollektiv, inte för dig som individ tyvärr.

1 gillning

Ja det är IF Metall

Så jag måste nöja mig med 400kr och bita ihop?:grinning:
Eller har ni några tips som hjälper?:slightly_smiling_face:

Enligt motorbranschavtalet för kollektivare så använder dem fasta krontal och inte % även om krontalen så klart i slutändan motsvarar procenten.

I avtalet som gällde 23-25 så fördelas det totala utrymmet på följande sätt förra året 1 maj 2024:

Garanterad höjning på 532kr, sedan ligger det 532kr i en lönepott. Lönepotten på 532kr gångras med antalet anställda och sedan fördelas sedan den potten över dem anställda, vilket innebär att man kan få 532 garanterat och sedan 0 från potten, beroende på prestation etc etc.

Hittils har inte IF Metall publicerat det uppdaterade avtalet för kommande period 25-27, så kan inte verifiera 400kr, men kan vara att det är den garanterade delen i år.

1 gillning

Ang pkt 4: Att chansen det lokala facket ens kulle svara på frågan, är nog sisådär. De har ingen skyldighet att besvara denna fråga eftersom hen inte är med i facket.

Att de skulle agera för en svart-fots-räkning → Mycket liten chans (varför ska man vara med i facket om man ändå får hjälp om man står utanför).

Såvida inte hens lönenivå hamnar under minimilöne-nivå. (obs inte årets löneökning, utan lönenivå för en viss tjänst ex 30.000kr/mån). Eftersom hen inte är med i facket berörs hen inte av minimi-nivån i årets lönerevision

“Lokalt fackligt förtroendevald i minst 10år”

2 gillningar

Utifrån att vad som kan utläsas om motorbranschavtalet 2025 låter 400 kr lite lågt. Motorbranschen tillämpar att 50 % av ökningen är en minimiökning som alla får och 50 % är individuell lönesättning. Utifrån förra avtalet motsvarade ökningen 2023 4,1 % och 2024 3,1 %.

4,1 % = 1 338 kr (669x2) vilket ger att snittlönen borde legst på ca 32 500 2023. Det stämmer väl överens med att 3,1 % motsvarade 1064 kr (532x2) 2024.

Vad som är känt om avtalet ingånget den 30 april 2025: 6,4 % är ökningen över 2 år med 3,4 % första året och 3,0 % andra året. Minimilönen borde alltså motsvara någonstans mellan 575 - 600 kr och den rörliga delen lika mycket. IF Metall och transportföretagen verkar dock ha riktigt råttiga hemsidor där nya avtal inte publiceras omgående och/eller ligger bakom medlemsvägg. Oavsett kan du nog räkna med mellan 600 - 1200 kr (har svårt att se att någon får under 800 men jag vet ingenting om hur den rörliga delen förbrukar fördelas).

Edit: ser att motorbranschens arbetsgivareförbunds avtal med unionen har 0,5 % av löneökningen som arbetstidsförkortning. Om vi antar att samma sak gäller motorbranschen och hela potten faller ut på 2025 års ökning skulle ökningen 2025 ändå bli kring 500 kr.

1 gillning

Ja, byt jobb är tipset om du inte är nöjd med lönen.

1 gillning

Jag har gjort det några gånger innan, så jag har ganska bra lön jämfört med de andra men det är alltid kul med lite extra peng😀 speciellt i dessa tider

1 gillning