Så vi säger därmed att denna kris kvalar in i gänget av IT-bubblan, finans-krisen och 90-tals krisen. Det tackar vi för, så nu slipper vi som kom in i matchen efter 2008 att alltid få svaret att vi inte varit med om en “riktigt” kris. Ser fram emot återhämtningen 
Kriskrashen
Fast vi har ju inte haft tillräckligt roligt än🤷
Var är det glada 20-talet som de pratade om skulle komma?
Förr va de omkring 7 år mellan hög å låg konjunktur, å nu är det 14 år sen senaste låg konjunktur… Att låna har nästan varit gratis på flera år…
Har du missat festen?? 

Den festen var ju sjukt tråkig i så fall.
Jag såg fram emot champagnefester och snygga klänningar a la Gatsby i minst fem år framåt… 
Alltärskit-krisen.
Here we go again crisis…
Vinterkrisen?
Känns som krisen varit här en stund, men kommer bli fullt kännbar för alla, nu i vinter.
Börsen är kall, krypto är iskallt, energikrisen kommer troligen göra att europa kommer frysa fram till april, länders relationer med varandra blir kyligare efter varje val och troligen krävs det en upptining av varje del för att vi ska komma ur det.
Tror att vi löser det långsiktigt, men det kommer troligen ta ett par tuffa vintrar innan det värsta är över. 

Inte riktigt (än?).
De andra bjöd på nedgångar på -50 och -70 etc 
Vi har som mest drygt 30% ner i Sverige så här långt.
Folk har inte fått någon panik
Kris i kris krisen?
Börsen kraschade 2000 och 2007.
2015 gick börsen ner.
Och 2022.
7 år stämmer bra.
Jag tror den kommer gå till historien som energikrisen, oavsett vilka reella faktorer som ledde upp till den.
- “Vi såg det inte komma”-krisen
- (mp)-bubblan
- Den perfekta vindstilla stormen

Coronabaksmällan
The great depression 2.0
Vinterkriget
Tror också på energikrisen, även om det inte är ensam orsak.
Inflationsåren/året (istället för kris) skulle också passa, att det stack så mkt kommer nog finnas kvar hos många. Behövs lite nytt bland all dessa kriser nu.
Namnet energikrisen har redan varit 1973… De kallades även oljekrisen… Energikrisen va att eldningsoljan gick upp från runt en hundring till trehundra kubiken…
Ja det är en bra fråga. Inget kul år för börsen, är du indexinversterare och har 4 mille har du “förlorat” en av dessa redan. För oss själva som mest har aktier är det fastigheterna (aktierna) som spökat mest. Och det är främst pga chockhöjda räntor, som i sin tur är orsakade av inflation som i sin tur är orsakad av att pengar varit nästan gratis osv osv osv. Många förståsigpåare säger att höga räntor är ett kortvarigt fenomen, men vi får väl se. Jag är dock benägen att kalla krisen för “baksmällan” då det känns som om merparten av eländet är orsakat av covid och dess krishantering i form av stimulanser och låga räntor.
Vi får väl se, börsen är neurotisk och har en tendens att överreagera. Med lite tur kommer ett tomterally lagom till jul, som tar oss upp till break even i alla fall.
/H
Köptillfället!
”Beslutskrisen” eller ”psykologikrisen” eller favoriten, ”halva glaset krisen”
Där det är många som säljer/många som köper,
Hur väl man håller sig till sin strategi, när man ser ett problem/belöning på många olika sätt.
Antingen:
”yes, det har gått ner 30%, nu ska jag gå all in”
”Helvete! Mina besparingar har minskat med 30%, rädda det som räddas kan”
Putinkrisen.