Vad döper vi "krisen" till nu i höst?

Jag, @carolinebolmeson och Patrik på @Lysa hade vid dagens inspelning ett samtal om vad vi ska kalla den nuvarande situationen för. VI har ju IT-bubblan, Finanskrisen, Covid-krisen, etc.

Patriks förslag var “plånbokskrisen”. Jag tycker det är bättre än energikrisen. Vad tänker du?

4 gillningar

Baksmällan?

20 gillningar

Inflationskrisen. Det är ju inte bara energin som blivit dyr.

3 gillningar

Vi har fler alternativ
-Inflationskrisen
-Räntekrisen
-Energikrisen
etc.

1 gillning

hahaha… :joy:

2 gillningar

Det är samlingsnamnet på många av kriserna

Såg några exempel på twitter: ”Energi- och inflationskrisen”, ”postcovidkrisen” och ”the everything bubble”

Det är en globaliseringskris, om något. Det som rasar ihop nu är förtroendet och samspelet mellan olika länder, där man inte litar längre på att man kan göra sig mer resilient genom att få hjälp av sina grannar och andra länder när det behövs.

Det gör ont i själen att se :confused:

12 gillningar

PostCovid-krisen. Krisen beror i mångt och mycket på Covid (varubrist) och besluten som togs då.

3 gillningar

Det här har jag funderat mycket på, och jag tog upp frågan i en tråd för någon månad sedan: Breda kursfall på börsen!

Några förslag som dök upp då; Kryptokrashen, Inflationskraschen, Apokalypsen, Lågräntebubblan, Postcovidkraschen, Coronabubblan, Stimulansbubblan, The everything bubble, Klusterbubbelkraschen.

Om det är en krasch så kommer den garanterat få ett namn, så det är lite konstigt att det finns så många alternativ. Kanske kommer den bara att gå till historien som 20-talskraschen?

3 gillningar

Stimulanskrisen är väl bäst och helt i linje med vad guldbaggar lyft fram i många år.

Det är ingen energikris. Den kom som ett resultat av Rysslands invasion av Ukraina.

2 gillningar

Jag skulle vilja säga Energikrisen.

Det är förvisso en inflationskris, men boven i dramat är väl ändå energin?
Energipris upp → transport-/tillverkningskostnad upp → “allt” upp (inflation)
Och sen som grädde på moset en bredspektra-antibiotikakur i form av räntehöjningar på det :slight_smile:

3 gillningar

Stimulanskrisen

1 gillning

Jag gillar postcovidkrisen eftersom det troligtvis inte hade uppstått om det inte hade varit för covid.

Mitt bidrag: sweet summer child crisis eftersom många som drabbas inte upplevt detta på många (alla) år som de varit aktiva sparare. :wink:

sweet summer child (plural sweet summer children )

1. (often sarcastic) Someone who is naive, or who has never experienced hardship.
3 gillningar

Tyvärr för uppenbar. Går att skylla på regeringar och centralbanker. Måste vara något som ger dem ansvarsfrihet

Det känns ju som att krisen är något av en blandning av postcovid/inflation och Ukraina? Fallet utlöstes av det förstnämnda och förvärrades av det sistnämnda!

Därmed inte lätt att namnge tycker jag… Men i och med att uppgången var så pass stimulansbetingad så känns ändå ”Stimulanskraschen” eller ”Postcovid-kraschen” bäst!

Utbudskrisen. Eller tillgångskrisen.

Brist på energi, el, tillverkning, varor, produkter.

https://twitter.com/SBF_FTX/status/1574179430091882496?cxt=HHwWgIDU9b32zdgrAAAA

Multikrisen?

Baksmällan tycker jag är nog rätt ord då… Så blir de när festen är slut… De handlar inte om vad gemene man har gjort utan politiker, riksbanken, ryssland osv…

Hur kommer vi ur den? Funkar Multipass?

10 gillningar