Jag, @carolinebolmeson och Patrik på @Lysa hade vid dagens inspelning ett samtal om vad vi ska kalla den nuvarande situationen för. VI har ju IT-bubblan, Finanskrisen, Covid-krisen, etc.
Patriks förslag var “plånbokskrisen”. Jag tycker det är bättre än energikrisen. Vad tänker du?
Det är en globaliseringskris, om något. Det som rasar ihop nu är förtroendet och samspelet mellan olika länder, där man inte litar längre på att man kan göra sig mer resilient genom att få hjälp av sina grannar och andra länder när det behövs.
Det här har jag funderat mycket på, och jag tog upp frågan i en tråd för någon månad sedan: Breda kursfall på börsen!
Några förslag som dök upp då; Kryptokrashen, Inflationskraschen, Apokalypsen, Lågräntebubblan, Postcovidkraschen, Coronabubblan, Stimulansbubblan, The everything bubble, Klusterbubbelkraschen.
Om det är en krasch så kommer den garanterat få ett namn, så det är lite konstigt att det finns så många alternativ. Kanske kommer den bara att gå till historien som 20-talskraschen?
Det är förvisso en inflationskris, men boven i dramat är väl ändå energin?
Energipris upp → transport-/tillverkningskostnad upp → “allt” upp (inflation)
Och sen som grädde på moset en bredspektra-antibiotikakur i form av räntehöjningar på det
Det känns ju som att krisen är något av en blandning av postcovid/inflation och Ukraina? Fallet utlöstes av det förstnämnda och förvärrades av det sistnämnda!
Därmed inte lätt att namnge tycker jag… Men i och med att uppgången var så pass stimulansbetingad så känns ändå ”Stimulanskraschen” eller ”Postcovid-kraschen” bäst!
Baksmällan tycker jag är nog rätt ord då… Så blir de när festen är slut… De handlar inte om vad gemene man har gjort utan politiker, riksbanken, ryssland osv…