Vad hade du gjort med 4,5 miljoner just nu?

Jag hade köpt nåt kul för hela slanten, globala indexfonder t.ex.

1 gillning

Jag hade använt dom till någe kul… Såg för någon dag sen att de skulle komma en typ 30 fots segelbåt me komfort samt väldigt goda seglingsegenskaper… Stort sätt en prestanda båt för kappsegling… Prislappen va lite över 100.000 euro…
Sen varför inte en Mercedes-Benz 300 SL…
De är väl de dom 4,5 miljonerna kan räcka till…

Får mig att tänka på denna klassiker :joy:

Not financial advice :stuck_out_tongue_winking_eye:

Sitter i en liknande sits just nu med stort kapital i amerikanska statsobligationer med kort löptid efter vinsthemtagningar från de amerikanska börserna. Jag väntar på att världsdimman ska skingras innan jag återinvesterar pengarna då det är alldeles för stökigt runt om i världen just nu. Många aktier är övervärderade, krigshoten ökar och Trump visar oss sin narcissistiska sida, vilken inte känns speciellt lugnande. Jag tänker: Hur ser världen ut om tre månader eller ett halvår, jag kan vänta.

1 gillning

Jag hade nog köpt utdelande indexfonder på ISK.
750k 1a April, 1a Juli, 1a Oktober, 1a Januari, 1a April, 1a Juli.

Amorterat och renoverat för utdelningarna.

Hej,
jag hade:

• Bränt 200 tkr på skoj. Några resor. En till alperna, en till värmen och kanske nån weekend till en storstad. Köpt lite kläder och annat skoj. Kanske ny golfutrustning.
  • Lagt 200 tkr på bostad, renovering och några fina möbler.
  • Resten i min fondportfölj (indexfonder 70 % globalt, 30 % sverige).
1 gillning

Tror faktiskt att jag hade sagt upp mig. :sweat_smile: Närmar mig 60 o har jobbat i 35 år i ett mentalt belastande yrke. Hade varit skönt att kunna fokusera på sånt jag tycker är viktigt utan att behöva få lön för det. Sen hade jag nog köpt en liten stuga i skogen, vid en sjö… Svaren beror förstås på vilket skede i livet man befinner sig i…

4 gillningar

Såhär i början på pensionen hade jag bara förgyllt min tillvaro den tid man har kvar. I sämsta fall 10 i bästa fall 30 där 20 iaf är någorlunda levande. Det är 18 500 mer i månaden utöver pension, nästan svårt att förbruka så varför investera?

1 gillning

Jag tycker inte att det finns en jämförbar indexfond eftersom Skandia TIME inte försöker efterlikna något index.

Det finns teknologiindexfonder med avgift på 0,4% men där upptar några få bolag upp emot av 60% av fondens totala tillgångar så det är ju nästan som att man bara äger dessa få bolag.

Fördelningen på Skandia TIME ser bättre ut för min riskprofil och det jag får betala för det är en rätt tilltagen förvaltningsavgift men än så länge är jag fortsatt beredd att betala det priset.

Ja, köp globala aktier över tid om de ska investeras på lång sikt.

Det är ovanligt övervärderat just nu.